تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,560,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,421 |
شناسایی و مقایسه ارزشها و تجارب ورزشی بین نسلهای ایرانی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 17، مهر 1398، صفحه 159-186 اصل مقاله (917.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2019.6347.1530 | ||
نویسندگان | ||
احسان محمدی ترکمانی* 1؛ حمید نریمان2؛ حسین خنیفر3 | ||
1دکتری مدیریت ورزشی پردیس فارابی، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی سازمانهای ورزشی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب | ||
3استاد مدیریت و برنامهریزی پردیس فارابی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی و مقایسه ارزشها و تجارب ورزشی بین نسلهای ایرانی بود. این مطالعه با رویکرد آمیخته و تلفیقی از روشهای پدیدارشناسی، تحلیل مضمون در مرحله کیفی و روش کمی انجام شد. تحلیل مضمون 35 منبع چارچوب ارزشهای ورزشی را مورد شناسایی قرار داد که با مصاحبه نیمه ساختاریافته با ده نفر خبره مورد تائید واقع شد. مصاحبههای پدیدارشناسانه با 40 نفر از شهروندان از چهار نسل مختلف نیز برای تحلیل تفاوتهای تجارب ورزشی انجام شد، که نمونهگیری در این بخش بهصورت هدفمند و در دسترس بود و با اشباع نظری به اتمام رسید. برای تحلیل تفاوتهای ارزشی نیز کلیه شهروندان تهرانی جامعه آماری مدنظر بودند که 384 نفر از آنان از چهار نسل مختلف بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر یافتههای تحلیل مضمون را تکمیل کردند. نتایج نشان داد در بستر ورزش شش دسته از ارزشهای منفعت طلبانه، اجتماعی، زیباییشناختی، جنسیتی، سلامتی و جهانی به وجود میآید. در ارزشهای منفعت طلبانه، زیباییشناختی، جنسیتی و سلامتی بین نسلهای چهارگانه تفاوت آماری معنادار وجود داشت، اما در ارزشهای اجتماعی و جهانی بین چهار نسل تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد. همچنین شهروندان ایرانی پنج دسته از تجارب ورزشی شامل فیزیک برتر، روان برتر، تمایز، جایگاه اجتماعی برتر و تجارب منفی را تجربه میکنند، که این تجارب در دو گروه کلی تجارب فرد محور و اجتماعمحور بودند. عموماً تجارب مثبت ورزش در نسلهای سوم و چهارم و تجارب منفی آن در نسلهای اول و دوم پررنگتر بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه ورزش؛ نسلهای ایرانی؛ ارزشهای ورزشی؛ تمایز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,045 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 439 |