تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,544,450 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,044 |
طراحی مدل صلاحیت حرفه ای معلمان تربیت بدنی ایران | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 17، مهر 1398، صفحه 17-34 اصل مقاله (580.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2019.5964.1480 | ||
نویسندگان | ||
فرناز سادات میرحسینی1؛ نجف آقایی* 2؛ مرجان صفاری3 | ||
1دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی و شهید بهشتی تهران | ||
3استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
شایستگی ها و مهارت های معلمان در کارآمد بودن آنان و تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش نقش اساسی دارند. فقدان مدل صلاحیت های حرفه ای ضروری معلمان تربیت بدنی در ایران محقق را برآن داشت تا به طراحی مدل صلاحیت حرفه ای معلمان تربیت بدنی در ایران اقدام نماید. این تحقیق به روش تحقیق آمیخته انجام پذیرفت. در مرحله کیفی با 21 نفر از خبرگان تربیت بدنی در مدارس مصاحبه نیمه ساختار انجام گرفت، داده های حاصل به روش نظریه زمینه ای تجزیه و تحلیل گردید، 53 گویه در یازده مؤلفه (آموزش های تخصصی، ویژگی های شخصی، علاقمندی، توجه به تفاوت ها، دانش و مهارت تخصصی، نقش انگیزه دهنده خلاقیت، الگو بودن، ارتباطی، راهنمایی دهنده و ایمن ساز) و چهار بعد (صلاحیت رفتاری، عاطفی، شناختی و مهارتی) نتیجه حاصل از آن بود. براساس یافته های حاصل از بخش اول تحقیق پرسشنامهی صلاحیت حرفه ای معلمان طراحی و مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری بخش کمی تحقیق معلمان و کارشناسان تربیت بدنی شاغل در وزارت آموزش و پرورش بودند و حجم نمونه آماری تحقیق، هشت نمونه برای هر گویه و در مجموع 400 نمونه تعیین گشت و روش های آماری، تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد، نتایج حاصل تحلیل عاملی اکتشافی چهار بعد را تأیید نمود و با اضافه کردن بعد آموزشی نتایج را گسترش داد. همچنین شاخص های نیکویی برازش به وسیله معادلات ساختاری مورد قرار گرفتند که نتایج حاصل نشان دادند که مدل ارائه شده از برازش خوبی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیت حرفه ای؛ معلمان تربیت بدنی؛ تربیت بدنی در مدارس؛ روش تحقیق آمیخته؛ معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,848 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,301 |