شناسایی عدم قطعیتهای تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی در افق 1404 | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 9، شماره 22، خرداد 1400، صفحه 47-74 اصل مقاله (730.31 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2019.6614.1570 | ||
| نویسندگان | ||
| دنیا پاداش1؛ سید محمد کاشف* 2؛ فاطمه ثقفی3؛ مهرزاد حمیدی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه ارومیه، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
| 2دانشیار مدیریت و برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه ارومیه، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
| 3دانشیار مدیریت سیستم و بهرهوری، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت | ||
| 4دانشیار مدیریت و برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
| چکیده | ||
| امروزه با توجه به تغییرات سریع محیطی و عدماطمینان حاصل از آن، ضرورت برنامهریزی و آیندهپژوهی برای مقابله با تغییرات احتمالی آتی، بیش از پیش آشکار میگردد. این مهم در خصوص تربیتبدنی و ورزش بالأخص در سنین کودکی بسیار حائز اهمیت است زیرا تغییر و تحولات زندگی امروزی و ماشینی شدن فعالیتها، کمتحرکی و بیماریهای مختلف را به ارمغان آوردهاست. لذا هدف از این پژوهش شناسایی عدمقطعیتهای تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی در افق 1404 میباشد. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی و روش پژوهش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد آیندهپژوهی میباشد. به منظور شناسایی عدمقطعیتهای تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی از روش تحلیلساختاری استفاده شد و محاسبات روش مذکور توسط نرم-افزار میکمک انجام گرفت. جهت شناسایی خبرگان از روش نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد. در نتیجه ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای عمقی با خبرگان (18 نفر)، 21 عامل موثر بر تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی در هفت بعد مدیریتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی، محیطی و قانونی شناسایی شد. سپس پرسشنامه مقایسهزوجی تدوین و با نظر خبرگان تکمیل گردید. در ادامه روابط بین عوامل با ساخت ماتریس و رسم نقشه هندسی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم توصیف شد. در نهایت گروههای عوامل شناسایی و عدم قطعیتها استخراج شد که شامل «نگرش دولتمردان به تربیتبدنی و ورزش»، «اسناد بالادستی»، «کیفیت منابعانسانی»، «سهم ورزش در سبد هزینه خانوار»، «تعاملات بیندستگاهی و بینسازمانی» میباشد. در نتیجه به منظور انجام برنامهریزی مناسب برای سال 1404 باید عدمقطعیتهای شناسایی شده را که دارای بیشترین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هستند مدنظر قرار داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آیندهپژوهی؛ تحلیل ساختاری؛ برنامه درسی تربیت بدنی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,835 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 735 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,064,647 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,427,094 |