تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 215 |
تعداد مقالات | 2,069 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,621,176 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,239,593 |
شناسایی عدم قطعیتهای تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی در افق 1404 | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1398 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2019.6614.1570 | ||
نویسندگان | ||
دنیا پاداش ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه ارومیه، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
2دانشیار مدیریت و برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه ارومیه، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
3دانشیار مدیریت سیستم و بهرهوری، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت | ||
4دانشیار مدیریت و برنامهریزی در تربیتبدنی، دانشگاه تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
چکیده | ||
امروزه با توجه به تغییرات سریع محیطی و عدماطمینان حاصل از آن، ضرورت برنامهریزی و آیندهپژوهی برای مقابله با تغییرات احتمالی آتی، بیش از پیش آشکار میگردد. این مهم در خصوص تربیتبدنی و ورزش بالأخص در سنین کودکی بسیار حائز اهمیت است زیرا تغییر و تحولات زندگی امروزی و ماشینی شدن فعالیتها، کمتحرکی و بیماریهای مختلف را به ارمغان آوردهاست. لذا هدف از این پژوهش شناسایی عدمقطعیتهای تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی در افق 1404 میباشد. پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی و روش پژوهش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد آیندهپژوهی میباشد. به منظور شناسایی عدمقطعیتهای تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی از روش تحلیلساختاری استفاده شد و محاسبات روش مذکور توسط نرم-افزار میکمک انجام گرفت. جهت شناسایی خبرگان از روش نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد. در نتیجه ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای عمقی با خبرگان (18 نفر)، 21 عامل موثر بر تربیتبدنی و ورزش دانشآموزی در هفت بعد مدیریتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی، محیطی و قانونی شناسایی شد. سپس پرسشنامه مقایسهزوجی تدوین و با نظر خبرگان تکمیل گردید. در ادامه روابط بین عوامل با ساخت ماتریس و رسم نقشه هندسی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم توصیف شد. در نهایت گروههای عوامل شناسایی و عدم قطعیتها استخراج شد که شامل «نگرش دولتمردان به تربیتبدنی و ورزش»، «اسناد بالادستی»، «کیفیت منابعانسانی»، «سهم ورزش در سبد هزینه خانوار»، «تعاملات بیندستگاهی و بینسازمانی» میباشد. در نتیجه به منظور انجام برنامهریزی مناسب برای سال 1404 باید عدمقطعیتهای شناسایی شده را که دارای بیشترین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هستند مدنظر قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیندهپژوهی؛ تحلیل ساختاری؛ برنامه درسی تربیت بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 |