بررسی ویژگیهای کینماتیکی در طرح طناورز و پیشبینی هماهنگی بینفردی
پژوهش در ورزش تربیتی
مقاله 10 ، دوره 9، شماره 22 ، خرداد 1400، صفحه 239-260 اصل مقاله (530.26 K )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2019.6205.1505
نویسندگان
سارا باقری 1 ؛ مهدی شهبازی* 2
1 دکتری رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان
2 دانشیار رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران
چکیده
طنابزنی هماهنگی را تقویت میکند و موفقیت در طنابزنی دونفره به هماهنگی فضایی و زمانی دقیقی نیاز دارد. هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای کینماتیکی در طرح طناورز و پیشبینی هماهنگی بینفردی بازیکنان نخبه بود. در پژوهش کاربردی حاضر، 12دختر در دسترس نخبه طنابزنی (13 تا 18 سال) آزمودنیهای تحقیق را تشکیل دادند. شرکتکنندکان به مدت یکماه تکالیف مختلف طنابزنی (طنابزدن یکنفره و دونفره در مسافتهای متفاوت با فرود همزمان) را تمرین کردند تا موفق شدند بهطور صحیح و بدون حضور بازخورد (دیدن یا شنیدن صدایی از همگروهی) آنها را اجرا کنند. محقق از دستگاه تحلیل حرکتی وایکان، با شش دوربین مادون قرمز، با قابلیت 120 فریم در ثانیه برای ثبت سهبعدی حرکات پاها و چرخش طنابها استفاده کرد. نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که با تمرین کافی و در غیاب بازخورد، انحراف زمانی دست و پا و انحراف زمانی چرخش طناب در گروههای دونفره به سطحی مساوی یکدیگر رسید، درحالیکه زمان حرکت، ارتفاع پرش و نقطه فرود بین افراد تفاوت معنیداری نشان دادند. در طناب زدن، حرکت زاویهای طناب و جابجایی عمودی بدن با هم ترکیب میشوند یعنی جایگیری و زمانبندی در آن ضرورت دارد. بنابراین با افزایش دشواری تکلیف و همچنین با افزایش تقاضای تکلیف مشترک، میزان هماهنگی درونفردی و بینفردی افزایش مییابد و قدرت جفت شدن و پیشبینی افراد با توجه به قیود تکلیف انفرادی و مشترک تغییر میکند.
کلیدواژهها
ویژگیهای کینماتیکی ؛ پیشبینی ؛ هماهنگی بینفردی ؛ طناورز
مراجع
Aglioti, S. M., Cesari, P., Romani, M., & Urgesi, C. (2008). Action anticipation and motor resonance in elite basketball players. Nature neuroscience, 11(9), 1109.
Calvo-Merino, B., Glaser, D. E., Grèzes, J., Passingham, R. E., & Haggard, P. (2005). Action observation and acquired motor skills: an FMRI study with expert dancers. Cerebral cortex, 15(8), 1243-1249.
Casile, A., & Giese, M. A. (2006). Nonvisual motor training influences biological motion perception. Current Biology, 16(1), 69-74.
Constable, M. D., Pratt, J., Gozli, D. G., & Welsh, T. N. (2015). Do you see what I see? Co-actor posture modulates visual processing in joint tasks. Visual Cognition, 23(6), 699-719.
Cross, E. S., Kraemer, D. J., Hamilton, A. F. D. C., Kelley, W. M., & Grafton, S. T. (2009). Sensitivity of the action observation network to physical and observational learning. Cerebral cortex, 19(2), 315-326.
Delavar A. (2006) 139. Research Method in Psychology and Educational Sciences. Tehran: Nashre virayesh (in Persian).
Dötsch, D., Vesper, C., & Schubö, A. (2017). How you move is what I see: Planning an action biases a partner’s visual search. Frontiers in psychology, 8, 77.
Keller, P. E., Novembre, G., & Hove, M. J. (2014). Rhythm in joint action: psychological and neurophysiological mechanisms for real-time interpersonal coordination. Phil. Trans. R. Soc. B, 369(1658), 20130394.
Knoblich, G., & Jordan, J. S. (2003). Action coordination in groups and individuals: learning anticipatory control. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 29(5), 1006.
Knoblich, G., Butterfill, S., & Sebanz, N. (2011). Psychological research on joint action: theory and data. In Psychology of learning and motivation (Vol. 54, pp. 59-101). Academic Press.
Konvalinka, I., Vuust, P., Roepstorff, A., & Frith, C. D. (2010). Follow you, follow me: continuous mutual prediction and adaptation in joint tapping. Quarterly journal of experimental psychology, 63(11), 2220-2230.
Magill, R.A. (2011). Motor learning and control. Concepts and Applications.
Marmelat, V., & Delignières, D. (2012). Strong anticipation: complexity matching in interpersonal coordination. Experimental brain research. 222(1-2): p. 137-148.
Oullier, O., De Guzman, G. C., Jantzen, K. J., Lagarde, J., & Scott Kelso, J. A. (2008). Social coordination dynamics: Measuring human bonding. Social neuroscience, 3(2), 178-192.
Ramenzoni, V. C., Davis, T. J., Riley, M. A., Shockley, K., & Baker, A. A. (2011). Joint action in a cooperative precision task: nested processes of intrapersonal and interpersonal coordination. Experimental brain research, 211(3-4), 447-457.
Ramnani, N., & Miall, R. C. (2004). A system in the human brain for predicting the actions of others. Nature neuroscience, 7(1), 85.
Richardson, D. C., Dale, R., & Kirkham, N. Z. (2007). The art of conversation is coordination. Psychological science, 18(5), 407-413.
Richardson, M. J., Marsh, K. L., Isenhower, R. W., Goodman, J. R., & Schmidt, R. C. (2007). Rocking together: Dynamics of intentional and unintentional interpersonal coordination. Human movement science, 26(6), 867-891.
Schmidt, R. C., & Richardson, M. J. (2008). Dynamics of interpersonal coordination. In Coordination: Neural, behavioral and social dynamics (pp. 281-308). Springer, Berlin, Heidelberg.
Schmidt, R. C., & Turvey, M. T. (1994). Phase-entrainment dynamics of visually coupled rhythmic movements. Biological cybernetics, 70(4), 369-376.
Schmidt, R. C., Carello, C., & Turvey, M. T. (1990). Phase transitions and critical fluctuations in the visual coordination of rhythmic movements between people. Journal of experimental psychology: human perception and performance, 16(2), 227.
Sebanz, N., & Knoblich, G. (2009). Prediction in joint action: What, when, and where. Topics in Cognitive Science, 1(2), 353-367.
Sebanz, N., Bekkering, H., & Knoblich, G. (2006). Joint action: bodies and minds moving together. Trends in cognitive sciences, 10(2), 70-76.
Sebanz, N., Knoblich, G., & Prinz, W. (2005). How two share a task: corepresenting stimulus-response mappings. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 31(6), 1234.
Stoffregen, T. A., Giveans, M. R., Villard, S., Yank, J. R., & Shockley, K. (2009). Interpersonal postural coordination on rigid and non-rigid surfaces. Motor Control, 13(4), 471-483.
Taghi Eei ZE, Atri, A; Hashemi Javaheri, S. A.A (1999). "Evaluation of the prevalence of shoulder pain and function in elite female badminton players", Summery of the articles in regional congress of sports medicine, Kashmar: Islamic Azad university, 133-142, (in Persian).
van der Wel, R. P., Knoblich, G., & Sebanz, N. (2011). Let the force be with us: dyads exploit haptic coupling for coordination. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 37(5), 1420.
van Ulzen, N. R., Lamoth, C. J., Daffertshofer, A., Semin, G. R., & Beek, P. J. (2008). Characteristics of instructed and uninstructed interpersonal coordination while walking side-by-side. Neuroscience letters, 432(2), 88-93.
Vesper, C., Abramova, E., Bütepage, J., Ciardo, F., Crossey, B., Effenberg, A., ... & Schmitz, L. (2017). Joint action: mental representations, shared information and general mechanisms for coordinating with others. Frontiers in psychology, 7, 2039.
Vesper, C., Butterfill, S., Knoblich, G., & Sebanz, N. (2010). A minimal architecture for joint action. Neural Networks, 23(8-9), 998-1003.
Vesper, C., Knoblich, G., & Sebanz, N. (2012). Motor Imagery of Interpersonal Coordination. Proceedings of KogWis 2012, 109.
Vesper, C., van der Wel, R. P., Knoblich, G., & Sebanz, N. (2011). Making oneself predictable: Reduced temporal variability facilitates joint action coordination. Experimental brain research, 211(3-4), 517-530.
Vesper, C., van der Wel, R. P., Knoblich, G., & Sebanz, N. (2013). Are you ready to jump? Predictive mechanisms in interpersonal coordination. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 39(1), 48.
Wilson, M., & Knoblich, G. (2005). The case for motor involvement in perceiving conspecifics. Psychological bulletin, 131(3), 460.
Winter, D. A. (2009). Biomechanics and motor control of human movement. John Wiley & Sons.
Wolpert, D. M., & Flanagan, J. R. (2001). Motor prediction. Current biology, 11(18), R729-R732.
Wriessnegger, S. C., Steyrl, D., Koschutnig, K., & Müller-Putz, G. R. (2016). Cooperation in mind: Motor imagery of joint and single actions is represented in different brain areas. Brain and cognition, 109, 19-25.
Yves, V.A (2006) 158. Psychology for Physical educators, Mashhad: Astan Quds Razavi (in Persian).
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 13,010
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,435