ارتباط محیط زمینهای اجتماعی، انگیزش، احساس لذت و رضایتمندی در کلاس تربیتبدنی بر اساس نظریة خودمختاری | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 2، دوره 8، شماره 28، مرداد 1398، صفحه 13-26 اصل مقاله (993.63 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.3699.1375 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد جلیلوند* 1؛ محمد کاظم واعظ موسوی2 | ||
| 1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه | ||
| 2استاد جامع دانشگاه امام حسین (ع) | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط محیط زمینهای اجتماعی، انگیزش، احساس لذت از فعالیت بدنی و رضایتمندی دانشجویان در کلاس تربیتبدنی، بر اساس نظریة خودمختاری بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی میباشد. تعداد 393 دانشجو (200 مرد، 193 زن) از دانشجویانی که در نیمسال اول 94-95، درس تربیتبدنی عمومی داشتند، به روش نمونهگیری خوشهای، انتخاب و پرسشنامههای محیط حامیخودمختاری و کنترلکننده، جهتگیری انگیزشی، احساس لذت از فعالیت بدنی، و رضایتمندی از کلاس تربیتبدنی را تکمیل کردند. نتایج تحلیل همبستگی و تحلیل مسیر، نشان داد محیط حامیخودمختاری در کلاس تربیتبدنی پیشبینکنندة جهتگیری انگیزشی خودمختار دانشجویان نیست و تنها ارتباط مستقیمی با احساس لذت و رضایتمندی از کلاس تربیتبدنی دارد. با این وجود، محیط کنترلکننده از طریق نقش واسطهای شاخص خودمختاری انگیزش، احساس لذت از فعالیت های بدنی، و رضایتمندی از کلاس تربیت بدنی را به طور منفی پیش بینی میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نظریة خودمختاری؛ کلاس تربیتبدنی؛ محیط کنترل کننده؛ فعالیت بدنی؛ دانشجویان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,468 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 708 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,155 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,842,248 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,329,297 |