اثر زمانبندی متفاوت تصویرسازی پتلپ بر عملکرد و یادگیری پرتاب دارت: مطالعة نقش میانجیگری خواب | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 3، دوره 8، شماره 28، مرداد 1398، صفحه 27-42 اصل مقاله (1.06 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2019.5096.1529 | ||
| نویسنده | ||
| حسن علی خانی* | ||
| گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، مقایسة تأثیر زمانبندی متفاوت تصویرسازی پتلپ با میانجیگری خواب بر اکتساب و یادداری تکلیف پرتاب دارت بود. شرکت کنندگان مطالعة حاضر تعداد ۶۰ دانشجوی پسر رشته علوم ورزشی بودند که به صورت هدفمند با امتیاز تصویرسازی ذهنی ۴۵-۵۵ و بدون سابقة پرتاب دارت انتخاب و به شکل تصادفی به چهار گروه تصویرسازی پتلپ مقدماتی، کنترل، چهار و 12 ساعته که بین تصویرسازی و اجرای واقعی پرتاب دارت به ترتیب چهار ساعت (شامل چرت ۹۰ دقیقه ای) و ۱۲ ساعت (شامل خواب ۸ ساعته) فاصله وجود داشت، تقسیم شدند. اندازهگیریها در پیش آزمون، هفتههای دوم، چهارم و ششم تمرین انجام شد. تمرین به مدت شش هفتة سه جلسهای انجام و سپس آزمون یادداری به عمل آمد. نتایج پژوهش حاضر که تفاوت معناداری بین گروه ۱۲ ساعته با سایرگروهها نشان داد، با نظریة تحکیم حافظه همخوانی دارد. پیشنهاد میشود تصویرسازی پتلپ به دلیل به کارگیری حواس مختلف در آموزش و یادگیری مهارتهای حرکتی، استفاده شود. همچنین زمان پیش از خواب، برای انجام تصویرسازی توصیه میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تصویر سازی ذهنی؛ پتلپ؛ خواب؛ دارت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,435 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 704 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,011,870 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,411,790 |