تأثیر بازخورد خودکنترلی بر یادگیری حرکتی، اعتماد به تعادل و خودکارآمدی سالمندان در یک تکلیف تعادلی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 15، دوره 8، شماره 28، تابستان 1398، صفحه 207-220 اصل مقاله (1.23 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2019.6890.1740 | ||
| نویسندگان | ||
| سیما رزاقی؛ اسماعیل صائمی* ؛ رسول عابدان زاده | ||
| دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازخورد خودکنترل بر یادگیری حرکتی، اعتماد به تعادل و خودکارآمدی سالمندان در یک تکلیف تعادلی بود. بیست نفر سالمندان (همگی زن و با میانگین سنی 7/62 سال)، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه بازخورد خودکنترل و گروه جفتشده تقسیم شدند. تکلیف شامل ایستادن بر روی صفحه دستگاه تعادل سنج پویا و تلاش برای حفظ پلتفرم به صورت افقی تا حد امکان، در هر کوشش30 ثانیهای بود. در مرحلۀ اکتساب، 10کوشش30 ثانیهای انجام شد و 24 ساعت بعد، آزمون یادداری به صورت پنج کوشش 30 ثانیهای تکمیل شد. شرکتکنندگان بعد از کوشش پنجم مرحلۀ اکتساب و قبل از آزمون یادداری، پرسشنامة اعتماد به تعادل و خودکارآمدی را تکمیل کردند. دادهها با آزمونهای تحلیل واریانس مرکب و تحلیل کواریانس یکراهه، بررسی شدند. نتایج نشان داد بازخورد خودکنترل باعث بهبود یادگیری تعادل و خودکارآمدی در سالمندان میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| : بازخورد خودکنترلی؛ یادگیری حرکتی؛ اعتماد به تعادل؛ خودکارآمدی؛ سالمندان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,897 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 748 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 346 |
| تعداد مقالات | 4,204 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,270,720 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,529,548 |