رابطة استرس تحصیلی و باورهای انگیزشی با تعللورزی تحصیلی در دانشآموزان ورزشکار: نقش میانجی راهبردهای شناختی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 13، دوره 8، شماره 27، فروردین 1398، صفحه 193-210 اصل مقاله (891.48 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2019.7050.1753 | ||
| نویسنده | ||
| طیبه تجری* | ||
| استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای شناختی در رابطة استرس تحصیلی و باورهای انگیزشی با تعللورزی تحصیلی انجام شد.روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعة آماری کلیة دانشآموزان ورزشکار استان گلستان در سال تحصیلی 98-1397 بود که تعداد ٣٨٨ نفر با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استرس تحصیلی، راهبردهای انگیزشی، تعللورزی تحصیلی و راهبردهای شناختی استفاده شد و دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل گردید.نتایج نشان داد راهبرد شناختی در رابطة استرس تحصیلی و باورهای انگیزشی نقش میانجی ایفا میکند. بر اساس نتایج بدست آمده میتوان استنباط نمود آشنایی با راهبردهای شناختی که دارای نقش کلیدی در رابطه استرس و انگیزش با تعللورزی است، میتواند نقش با اهمیتی در کاهش تعللورزی دانشآموزان ورزشکار داشته باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| استرس تحصیلی؛ باورهای انگیزشی؛ تعللورزی تحصیلی؛ راهبردهای شناختی؛ ورزشکار | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,805 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 811 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,016,693 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,413,046 |