تأثیر مداخلة تمرین بدنی بر توجه پایدار و بازداری رفتار در دختران مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 9، دوره 8، شماره 27، فروردین 1398، صفحه 129-142 اصل مقاله (1.03 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.6345.1668 | ||
| نویسندگان | ||
| مژگان معمار مقدم* 1؛ علی کاشی2؛ اکرم میرآقاپور3 | ||
| 1استادیار/ دانشگاه مازندران | ||
| 2عضو هیئت علمی/ پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
| 3دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| هدف این مطالعه، بررسی اثر یک دوره تمرین بدنی بر توجه پایدار و بازداری رفتار دختران مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی بود. 30 دانشآموز دختر هفت تا 12 سال مدارس ابتدایی شهرستان بابلسر با استفاده از فُرم اسنپ چهار و مصاحبة بالینی انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهطور تصادفی به دو گروه (تجربی و کنترل) تقسیم شدند. آزمودنیها قبل و بعد از تمرین ازطریق آزمون عملکرد پیوستة کانرز و آزمون برو نه برو ارزیابی شدند. گروه تجربی برنامة تمرین را بهمدت 18 جلسة 60 دقیقهای دریافت کردند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان در گروه تجربی در آزمونهای عملکرد پیوسته و برو نه برو تفاوت معناداری داشت. این یافتهها نشان داد که یک برنامة ورزشی سازمانیافته به بهبود توجه و بازداری رفتار دختران مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی کمک میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی؛ مداخلة تمرین بدنی؛ توجه پایدار؛ بازداری رفتار | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,464 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 575 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,016,687 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,413,046 |