تأثیر مداخلة لیوان چینی بر اعتمادبهنفس و هماهنگی دودستی دانشآموزان | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 5، دوره 8، شماره 27، فروردین 1398، صفحه 67-80 اصل مقاله (1.17 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.4641.1494 | ||
| نویسندگان | ||
| اتنا روحی* 1؛ شهزاد طهماسبی بروجنی2؛ علی اکبر جابری مقدم3 | ||
| 1دانشگاه تهران | ||
| 2دانشیار دانشگاه تهران | ||
| 3استادیار رفتار حرکتی دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر لیوان چینی بر اعتمادبهنفس و هماهنگی دودستی دانشآموزان دختر انجام شد. تعداد 55 دانشآموز دختر 10 تا 12 ساله از مدارس شهرستان قائمشهر بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامة ارزیابی اعتمادبهنفس آیزینگ و دستگاه هماهنگی دودستی مدل 32532 ساخت شرکت لافایت بود. شرکتکنندگان پس از انجام پیشآزمون به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش بهمدت 36 جلسه (سه جلسه در هفته) به انجام تمرینهای لیوان چینی پرداختند. در پایان هفتة چهارم، هشتم و دوازدهم، اعتمادبهنفس و هماهنگی دودستی آنها همانند پیشآزمون ارزیابی شد. نتایج نشان داد که اعتماد بهنفس و هماهنگی دودستی گروه تحتمداخله در مقایسه با پیشآزمون و گروه کنترل بهبود معناداری داشت؛ بنابراین، باید گفت که لیوان چینی ورزشی تکبعدی نیست که تنها مهارتهای مهم فیزیکی همانند هماهنگی بین چشم و دست را تقویت کند، بلکه اعتمادبهنفس را نیز تقویت خواهد کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مداخلة حرکتی؛ آیزینگ؛ پردازش اطلاعات؛ سیستمهای پویا | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 686 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,016,693 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,413,046 |