تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 3,827 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,252,749 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,693,654 |
تأثیر یک جلسه درس تربیت بدنی بر مؤلفههای خلقی دانشجویان دختر | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، مهر 1391، صفحه 46-35 اصل مقاله (175.55 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر شرکت در یک جلسه درس تربیت بدنی بر مؤلفههای ششگانۀ خلقی است. بنا بر نتایج پژوهشهای گذشته، انواع فعالیت بدنی بر حالات خلقی تأثیر مثبت دارد، اما تأثیر درس تربیت بدنی در دانشگاه بر متغیرهای خلقی آشکار نیست. از میان کلیۀ دانشجویان دختر دانشگاه شهید بهشتی که واحد تربیت بدنی عمومی 2 را در رشتههای والیبال، بسکتبال و تنیس روی میز انتخاب کرده بودند (245 نفر)، 128 نفر (میانگین سنی 19/22) بهطور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامۀ حالات خلقی برونل (برومز) را پیش و پس از شرکت در یک جلسه درس تربیت بدنی تکمیل کردند. آنالیز واریانس با اندازهگیریهای تکراری نشان داد یک جلسه درس تربیت بدنی بر همۀ مؤلفههای خلقی تاثیرگذار است. تفکیک اثر در دروس مختلف نشان داد شرکت در یک جلسه درس تنیس روی میز و والیبال بر همۀ مؤلفههای خلقی مؤثر است، ولی مؤلفههای خستگی خلقی پس از شرکت در یک جلسه بسکتبال تغییر معنیداری نداشتند. نتایج، با توجه به فرضیههای روانشناختی موجود در تأثیر فعالیت بدنی بر خلق و خو بحث و بررسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلق و خو؛ درس تربیت بدنی عمومی؛ پرسشنامه حالات خلقی برونل (برومز)؛ فرضیههای روان شناختی | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,269 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 966 |