بررسی روابط علّی هوش هیجانی و هوش معنوی با اثربخشی مربیان ورزشی: نقش واسطهای خودکارآمدی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 3، دوره 8، شماره 29، آذر 1398، صفحه 39-60 اصل مقاله (1.2 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2019.6667.1709 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدحسین قزوینه* 1؛ فرشاد تجاری2؛ علی زارعی3 | ||
| 1عضو هیات علمی/ دانشگاه آزاد اسلامی | ||
| 2گروه مدیریت، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
| چکیده | ||
| باتوجه به اهمیت اثربخشی مربیان در جهت هدایت و موفقیت ورزشکاران، مدنظر قرار دادن عوامل مؤثر و مرتبط روانشناختی در این راستا میتواند مؤثر واقع گردد. از این رو، هدف از این مطالعه بررسی روابط علّی هوش هیجانی و هوش معنوی با اثربخشی مربیان ورزشی با در نظر داشتن نقش واسطهای خودکارآمدی است. 300 مربی ورزشی از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و به صورت تصادفی انتخاب شدند و مقیاس هوش هیجانی- اجتماعی بار-آن (2000)، پرسشنامه هوش معنوی جامع آمرام و درایر (2007)، خودکارآمدی شرر (1982) و اثربخشی مربیگری فیلتز و همکاران (1999) را تکمیل کردند. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان از خودکارآمدی به عنوان نقش واسطهای جزئی در مدل مفهومی پژوهش یاد کرد. علاوه بر این هوش هیجانی و هوش معنوی نیز بر اثربخشی مربیان ورزشی تأثیرگذار بودند. لذا داشتن هوش هیجانی و هوش معنوی لازمۀ رسیدن به اثربخشی مطلوب است و به عنوان دو متغیر مهم میتوانند نقش مهمی در پیشبینی خودکارآمدی و اثربخشی مربیان ایفا کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جنبههای روانشناختی؛ مربی ورزشی؛ هیجان؛ عملکرد؛ ورزشکاران | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,683 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 899 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,020,065 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,414,141 |