تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 300 |
تعداد مقالات | 3,782 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,142,214 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,623,045 |
تأثیر یادگیری مبتنی بر آزمون-خطا و تغییرپذیری تمرین بر تلاش ذهنی و عملکرد پرتابی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 40، تیر 1399، صفحه 37-50 اصل مقاله (726.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2019.6041.1693 | ||
نویسندگان | ||
ولی اله کاشانی* 1؛ مروارید مؤمن زاده2؛ ژاله باقرلی3 | ||
1استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه سمنان | ||
2کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج | ||
3استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
چکیده | ||
استفاده از تلاش ذهنی در تمرین متغیر و تمرین کمخطا از یکدیگر متفاوت است؛ بهصورتیکه دلیل افزایش یادگیری مهارت را افزایش خطا در تمرین متغیر میدانند؛ درحالیکه نتیجة بهینة عملکرد در تمرین کمخطا بهخاطر کاهش تلاش ذهنی در آن است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تناقض اثر تلاش شناختی در تغییرپذیری تمرین و یادگیری پنهان با بهکارگیری هر دو روش یادگیری بر یک تکلیف پیچیدة یکسان و در شرایط یکسان تکلیف ثانویة شناختی بود. بدینمنظور، 72 دانشجو به شش گروه 12 نفری کمخطا-متغیر، پرخطا-متغیر، کمخطا-ثابت، پرخطا-ثابت، کنترل-ثابت و کنترل-متغیر تقسیم شدند. تمامی گروهها در پیشآزمون، سه روز تمرینی، آزمونهای اکتساب، یادداری و انتقال ثانویه شرکت کردند. شرکتکنندگان گروه پرخطا-متغیر بهترتیب از فواصل 5/3، 25/3 ،3، 75/2 و 5/2 متری و گروه کمخطا-متغیر بهطور برعکس در همین فواصل تمرین کردند؛ درحالیکه گروه کمخطا-ثابت فقط از فاصلة 5/2متری، گروه پرخطا-ثابت فقط از فاصلة 5/3 متری، گروه کنترل ثابت از فاصلة سهمتری و گروه کنترل-متغیر تمامی فواصل را بهطور تصادفی تمرین کردند. برای تحلیل دقت پرتاب در مراحل اکتساب از تحلیل واریانس مختلط (3 * 3) (گروه * روز)، در مراحل آزمون از تحلیل واریانس مختلط (3 * 4) (گروه * آزمون) با سطح معناداری 05/0درنظر گرفتهشد. در آزمون یادداری بین گروه کمخطا-متغیر با گروههای پرخطا-متغیر (0.001 = P)، پرخطا-ثابت (0.002 = P) و کنترل-ثابت (0.006 = P) تفاوت معنادار وجود داشت. در آزمون انتقال، بین گروه کمخطا-متغیر با گروههای پرخطا-متغیر (0.001 =P )، پرخطا-ثابت (0.001= P) و کنترل-ثابت (0.002 = P) تفاوت معنادار مشاهده شد. براساس نتایح، پیشنهاد میشود که مربیان، کاردرمانان و درمانگران میتوانند در آموزش مهارتهای حرکتی روشهای تمرینی کمخطا و کنترل-متغیر را بهکار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
تغییرپذیری تمرین؛ یادگیری پنهان کمخطا؛ تلاش شناختی؛ مهارت پرتابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,417 |