تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,506,616 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,322 |
اثر محیط اجرا و نوع رشتة ورزشی بر ادراک فاصله و عملکرد ورزشکاران | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 43، فروردین 1400، صفحه 39-62 اصل مقاله (579.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.5598.1652 | ||
نویسندگان | ||
مریم عبدالشاهی* 1؛ سمیرا نظری مباشر2؛ پریسا حجازی دینان3؛ مریم رحیمیان مشهدی4 | ||
1دانشگاه الزهرا (س) | ||
2دانشگاه الزهرا | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا | ||
4استادیار دانشگاه الزهرا(س) | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعة حاضر مقایسة ادراک فاصله ورزشکاران سالنی و خارج سالنی در محیطهای سرپوشیده و روباز در فواصل دور و نزدیک بود. تعداد40 ورزشکار مرد (سابقة ورزشی حدود 5 سال و دامنة سنی بین20 تا 35 سال)، شامل 10 نفر تکواندوکار (انفرادی و سرپوشیده)،10نفر ورزشکار تنیس خاکی (انفرادی و روباز)، 10 نفر والیبالیست (تیمی و سرپوشیده) و10 نفر فوتبالیست (تیمی و روباز) انتخاب شدند. آزمون استاندارد راه رفتن با چشم بسته جهت سنجش ادراک فاصله، در چهار شرایط متفاوت (محیطهای سرپوشیده و روباز، در فاصله 3 و 10 متر) انجام شد. میزان خطا برای رسیدن به هدف (شاخص ادراک فاصله) و زمان حرکت و طول گام (شاخص عملکرد) ثبت گردید. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب با اندازه گیری مکرر (2 نوع ورزش ×2 محیط × 4 شرایط آزمون) نشان داد میزان خطای ورزشکاران ورزشهای روباز و سرپوشیده تفاوت معناداری نداشت اما خطای ورزشکاران انفرادی بطور معناداری از تیمی بیشتر بود. زمان حرکت ورزشکاران گروه روباز و گروه تیمی در فاصله 10 متر محیط باز، به ترتیب بیشتر از ورزشکاران گروه سرپوشیده و گروه انفرادی بود. طول گام ورزشکاران ورزشهای روباز و سرپوشیده تفاوت معناداری نداشت، اما طول گام ورزشکاران انفرادی بطور معناداری بیشتر از تیمی بود. این یافتهها نشان میدهند که نوعِ تیمی یا انفرادی بودن رشته ورزشی و محیط اجرای ورزش به دلیل ماهیت رشته ورزشی، ترس از برخورد با دیوار و یادگیری پارامترهای فضایی- زمانی تمرین شده بر بهبود ادراک فاصله و عملکرد ورزشکاران تأثیر دارد | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک فاصله؛ ورزشکاران انفرادی؛ محیط سرپوشیده و روباز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,096 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 599 |