مقایسة تأثیر آموزش غیرخطی بر ظهور الگوهای هماهنگی در سرویس بکهند کوتاه بدمینتون | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 39، فروردین 1399، صفحه 107-124 اصل مقاله (964.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.5609.1654 | ||
نویسندگان | ||
سید کاظم موسوی* 1؛ رسول یاعلی2؛ عباس بهرام3؛ علی عباسی4 | ||
1کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
3استاد رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
4استادیار بیومکانیک ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
چکیده | ||
براساس نظریة پویاییهای بومشناختی و رویکرد غیرخطی برخاسته از آن، یادگیرنده باید برای کشف راهحلهای حرکتی که متناسب خودش هستند، تشویق شود. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی رویکرد آموزش غیرخطی بر یادگیری سرویس بکهندکوتاه بدمینتون است؛ برایناساس، 14 نفر بهصورت تصادفی به دو گروه خطی و غیرخطی تقسیم شدند. رویکرد خطی را براساس دیدگاه سنتی و مرسوم و رویکرد غیرخطی را با بهرهگیری از نظریة پویاییهای بومشناختی طرحریزی و اجرا کردیم. متغیرهای دقت اجرا، الگوی معیار و متغیرهای کینماتیکی محاسبه شدند. یافتهها نشان داد که دقت اجرا و الگوی معیار بین هر دو گروه تفاوت معنادار نداشت، اما گروه غیرخطی خوشههای بیشتری را در هر دو مرحلة پسآزمون و یادداری نشان دادند که به معنی وجود دیجنریسی است. براساس یافتههای پژوهش، رویکرد آموزش غیرخطی در رسیدن به نتایج تکلیف و خلق الگوهای حرکتی متنوع و متناسب با ویژگیهای یادگیرندگان مؤثر است، اما ظهور الگوهای اختصاصی به عواملی چون ماهیت تکلیف، هدف و انگیزة یادگیرنده بستگی دارد؛ بنابراین، طراحی دقیق فراهمسازها میتواند نتایج بهتری را فراهم کند که برای یادگیرنده و تکلیف مناسبتر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پویاییهای بومشناختی؛ دیجنریسی؛ تغییرپذیری کارکردی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,416 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 862 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,821,290 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,306,632 |