تاثیر دوروش تدریس کودک محور و معلم محور بررشد حرکتی درشت دانش آموزان پایه سوم ابتدایی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 1، دوره 12، شماره 42، دی 1399، صفحه 17-36 اصل مقاله (624.56 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.5164.1602 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه رضایی* 1؛ فضل الله باقرزاده2؛ محمود شیخ3؛ رسول حمایت طلب4؛ داوود حومنیان5 | ||
| 1هیات علمی دانشگاه سمنان | ||
| 2عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، بخش یادگیری و کنترل حرکتی | ||
| 3دانشیار دانشگاه تهران | ||
| 4دانشگاه تهران | ||
| 5استادیار | ||
| چکیده | ||
| توجه به رویکرد آموزش مهارت حرکتی نشان میدهد که نوع و ماهیت نحوه تدریس یکی از مهم ترین متغیرهای مؤثر در آموزش مهارت های حرکتی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر دو روش تدریس کودک-محور و معلم-محور بر رشد حرکتی درشت دانش آموزان پایه سوم ابتدایی بود. 53 نفر از دانش آموزان دختر مبتدی با میانگین سنی 16/0±11/9 برای اجرای پژوهش داوطلب شدند که پس از اجرای پیش آزمون به صورت تصادفی به سه گروه آزمایشی (تمرین عمدی، بازی عمدی و رقابت سازمان یافته) و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه ها به مدت 12 هفته و دو جلسه در هفته مطابق با روش آموزشی تمرین کردند. در پایان هفته ششم، میان آزمون و در پایان هفته 12، پس آزمون انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون تبحر حرکتی برونیکس-اوزرتسکی (1978) و برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در سطح معنی داری 0.05≥P استفاده شد. نتایج نشان داد که روش تدریس در بهبود مهارت بنیادی درشت دانش آموزان تاثیرگذار و اثربخشی آن در گروه رقابت سازمان یافته بیشتر ازبقیه گروه ها بوده است. همچنین بین خرده مقیاس های دویدن، تعادل، هماهنگی دوسویه و هماهنگی اندام فوقانی درمرحله میان و پس آزمون تفاوت معنی داری وجود نداشته و میزان قدرت در مرحله پس آزمون در گروه رقابت سازمان یافته بالاتر از بقیه گروه ها بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روش تدریس؛ بازی عمدی؛ تمرین عمدی؛ رقابت سازمان یافته؛ مهارت حرکتی درشت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,837 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 938 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,156 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,866,124 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,347,689 |