اثر تمرینات اداراکی ـ حرکتی منتخب بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 39، فروردین 1399، صفحه 51-68 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.4788.1557 | ||
نویسندگان | ||
هانیه قاسمیان مقدم1؛ مهدی سهرابی* 2؛ حمیدرضا طاهری2 | ||
1کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استاد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری انجام شد. بدینمنظور، 24 نفر از کودکان پسر هفت تا نه سال با اختلال یادگیری شهر مشهد انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی بهمدت 20 جلسه، هر جلسه 30 دقیقه و با تکرار پنج روز در هفته تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب را انجام دادند. گروه کنترل نیز درطی این دوره به فعالیتهای عادی روزمره خود پرداختند. تغییرات در تبحر حرکتی آزمودنیها قبل و بعد از دوره تمرین بهوسیله آزمون برونینکس ـ اوزرتسکی سنجیده شد. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخه 21 و آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری استفاده شد. نتایج داد که عملکرد گروه تجربی در خردهمقیاسهای تعادل، قدرت، سرعت پاسخ، کنترل بیناییـ حرکتی، هماهنگی اندام فوقانی، سرعت و چالاکی اندام فوقانی، هماهنگی دوسویه، سرعت دویدن و چابکی تفاوت معناداری با گروه کنترل داشت (0.05 P<)؛ بنابراین، می توان گفت تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب به بهبود تبحر حرکتی در کودکان با اختلال یادگیری کمک میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری؛ تبحر حرکتی؛ تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,774 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,012 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,821,290 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,306,632 |