نقش دستکاری قیود تکلیف بر یادگیری مهارتها و راهبردهای بسکتبال به روش آموزش غیرخطی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 6، دوره 11، شماره 38، دی 1398، صفحه 115-128 اصل مقاله (1019.25 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.4684.1547 | ||
| نویسندگان | ||
| لیلی علیزاده* 1؛ حسن محمدزاده2 | ||
| 1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه ارومیه | ||
| 2استاد رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش دستکاری قیود تکلیف بر یادگیری مهارت ها و راهبردهای بسکتبال به روش آموزش غیرخطی (TGFU) (آموزش بازی ها برای فهمیدن) بود. جامعة آماری پژوهش دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطة شهرستان ارومیه بودند. ازبین متقاضیان شرکت در پژوهش، 40 نفر که قبلاً سابقة بازی بسکتبال نداشتند و ازنظر جسمانی سالم بودند، با میانگین سنی 3 ± 06/13 بهصورت تصادفی در گروه های موردنظر (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون مهارتی بسکتبال ایفرد و ابزار سنجش عملکرد بازی استفاده شد. نحوة دستکاری قیود شامل تغییر در فضای بازی، اندازة توپ، ارتفاع حلقه و تغییر در قوانین بازی بود. نتایج آزمونها نشان داد که آموزش راهبردها و مهارت های بسکتبال مؤثر بود و آزمودنی ها پس از آموزش نسبت به زمان قبل از آموزش خود، یادگیری بیشتری داشتند. همچنین، اثر آموزش بسکتبال به روش های TGFU با دستکاری قیود تکلیف و TGFU بدون دستکاری قیود تکلیف بر یادگیری مهارت ها و راهبردهای بازی بسکتبال، باهم تفاوت داشت و نشانگر تأیید نقش مثبت دستکاری قیود تکلیف در سطح (0.01>P ) بود؛ ازاینرو، مربیان آموزشی می توانند با استفاده از دستکاری در قیود مؤثر در یادگیری فعالیت هایی را طراحی کنند که به یادگیرندگان برای شکلدادن جفت شدن های اطلاعات-حرکت کمک کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قیود تکلیف؛ دستکاری قیود؛ آموزش غیرخطی؛ بسکتبال | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,396 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,154 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,832,157 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,320,254 |