تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,879 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,320 |
توصیف و بررسی آمادگی جسمانی و مهارتی داوطلبان شرکتکننده در آزمون ورودی رشتة تربیتبدنی و علوم ورزشی بین سالهای 1384 تا 1395 | ||
فیزیولوژی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 45، فروردین 1399، صفحه 109-128 اصل مقاله (487.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spj.2018.6337.1813 | ||
نویسندگان | ||
محمد شریعت زاده جنیدی* 1؛ علی کاشی2؛ زهره برهانی کاخکی3؛ بهشته اقبالی4 | ||
1استادیار فیزیولوژی ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی | ||
2استادیار رفتار حرکتی، پژوهشگاه علوم ورزشی | ||
3استادیار گرایش بیومکانیک ورزشی، دانشگاه فرهنگیان | ||
4کارشناس پژوهشی، پژوهشگاه علوم ورزشی | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، توصیف روند تغییر ویژگیهای آمادگی جسمانی و مهارتی داوطلبان دختر و پسر شرکتکننده در آزمون ورودی رشتة تربیتبدنی و علوم ورزشی بین سالهای 1384 تا 1395 بود؛ برایناساس، اطلاعات مربوط به دادههای موجود از آزمونهای عملی برگزارشده بین سالهای 1384 تا 1395 بهجز سالهای 1386 و 1388 که موجود نبودند، برای 58449 آزمودنی شامل 37917 آزمودنی دختر و 20532 آزمودنی پسر در شش خردهآزمون سنجیدهشده در آزمون عملی (چهار آزمون برای سنجش آمادگی جسمانی و دو آزمون برای سنجش آمادگی مهارتی) بررسی شد. سپس، روند تغییرات متغیرهای موردبررسی در سالهای مختلف و در هر دو جنس بررسی و تحلیل آماری شد؛ برایناساس، نتایج این مطالعه نشان داد که در تمامی مفاد مقایسهشدنی آزمون عملی، پسران عملکرد بهتری از دختران داشتند و روند تغییرات در ویژگیهای متفاوت آمادگی جسمانی و حرکتی با سرعتی کم و بهصورت تدریجی (آزمون کشش بارفیکس، پرتاب توپ طبی دختران، دریبل فوتبال و دریبل بسکتبال با روند کاهشی و زمان کل آزمون، پرتاب توپ طبی پسران و درازونشست بدون تغییر) درحالوقوع است. تحلیل بیشتر نتایج مشخص کرد که آمادگی جسمانی در بین پسران و آمادگی مهارتی در بین دختران درحال تغییرات بیشتری است؛ نمرههای آمادگی مهارتی پسران در آزمون دریبل در مقایسه با دختران کاهش بیشتری داشته است و برعکس. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی جسمانی؛ آمادگی مهارتی؛ رکورد؛ جوانان؛ آزمون عملی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 466 |