تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,667 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,206 |
مطالعۀ تطبیقی باشگاههای بازی کودکان در ایران و کشورهای منتخب | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 70، بهمن و اسفند 1400، صفحه 219-259 اصل مقاله (670.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2019.6415.2315 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه گل شیرازی1؛ مرجان صفاری* 2؛ مهدی نمازی زاده3؛ محمد علی نادی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) | ||
2استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشیار تربیت بدنی (رفتار حرکتی)، دانشگاه تهران | ||
4دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تطبیقی وضعیت باشگاههای بازی کودکان کشورهای منتخب (انگلستان، استرالیا، کانادا، هلند و نیوزلند) و ایران و ارائه پیشنهادهای کاربردی در جهت بهبود باشگاههای ایران انجام شد. این باشگاهها مکانی برای رشد همهجانبه کودکاناند. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و جامعه آماری باشگاههای کودک کشورهایی بودند که کودک در اولویت جامعه آنها قرار دارد. انتخاب نمونهها بهصورت دردسترس و با رعایت این نکته که امکان دستیابی به اسناد و مدارک معتبر وجود داشت، انجام شد. این پژوهش به مقایسه بین باشگاههای بازی در ایران و کشورهای، انگلستان، استرالیا، کانادا، هلند و نیوزلند پرداخت. دادههای مورد نیاز با استفاده از کتب دانشگاهی، مجلههای علمی و پایگاههای اطلاعرسانی جمعآوری شد و سپس با استفاده از مدل جرج زد اف بردی، در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه تطبیقی انجام شد. نتایج نشان داد که در چهار محور فضاهای بازی، میزان فعالیت بدنی، نقش مربیان و معلمان و والدین، هرکدام بهترتیب با هشت، سه، چهار و سه شاخص در کشورهای مطالعهشده بهطور هدفمند دنبال میشود و ابعاد مختلف رشد کودک را در نظر میگیرند، ولی در ایران سلیقهای و برمبنای تجارب شخصی به محورهای محدودی توجه میشود. نتایج پژوهش حاضر میتواند در تدوین برنامهای جامع و انجامدادن اقدامهای نوآورانه یک باشگاه کودک برمبنای محورهای معرفیشده و با درنظرگرفتن لایههای فرهنگی هر شهر و منطقه، تأثیر مثبت و چشمگیری داشته باشد و در رشد فعالیت بدنی و استعدادهای ورزشی کودکان ایرانی مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعه تطبیقی؛ باشگاههای بازی کودک؛ مربیان؛ والدین؛ فعالیت بدنی؛ استعدادیابی | ||
مراجع | ||
1. Adams, A., Donnelly, C., Johnson, K., Payne, B., Slagle, A., & Stewart, S. (2016). The importance of outdoor play and its impact on brain development in children. Available at: https://education.umkc.edu/download/ (Accessed 2 September 2018).2. Alborzi, M., & Khoshbakht, F. (2009). The role of children's sports in preschool centers. Paper presented at the Congress of Sport Effect on Children Health, Mashhad. (in Persian).3. Amiri, R., & Hasanzadeh, M. (2009). The role of parents in children's sports. Paper presented at the Congress of Sport Effect on Children Health, Mashhad. (in Persian).4. Bashrin, S. D. (2015). Piaget's pre-operational stage in children: A comparative study. (Unpublished master’s thesis). BRAC University, Dhaka, Bangladesh.
7. The Gold Standard in Exercise Sience and Personal Training. (2011). Canadian physical activity guidelines. Available at: https://csep.ca/guideline (Accessed 2 September 2018).8. Click, M., Karkos, K. A., & Robertson, C. (2013). Administration of programs for young children. (M. Karimzadeh, S., Rahpeima, S., Motamedi, F., Tahmasebi, S., Valijani, A., translators). Tehran: Danjeh. (in Persian).
14. Garriguet, D., Colley, R. & Bushnik, T. (2017). Parent-child association in physical activity and sedentary behavior. Journal of Statistics Canada Catalogue, 28(6), 3-11.15. Hadavi, S. F. (2014). Adaptive study of major management of volunteers in Iran and selected countries. Sport management Studies, 21, 15-36.16. Hashemi, H. (2009). Sports suitable for children. Paper presented at the Sport Effect on Children Health Congress, Mashhad. (in Persian).17. Hayden, M. (2011). Transnational spaces of education: the growth of the international school sector. Globalisation, Societies and Education, 2(9), 211-224.18. Hedayat, Z., Talai. M., Ahmadiyan. M., & Rezayatmand, M. (2009). Increasing physical activity in children and the role of parents. Paper presented at the Sport effect on children health Congress, Mashhad. (in Persian).19. Hoseinzadeh, K., Niknami. Sh. A., & Heidarniya. A. (2015). Investigating physical activity of children with self report and comparing it with parent report tool. Journal of Health and Hyginie, 6(3), 304-312. (in Persian).20. Icoachkids. (2017). Innovative education & training for a specialist children & youth coaching workforce. Available at: https://www.icoachkids.eu/ (Accessed 2 September 2018).
28. McCormilla, L. (2012). Create the perfect play space learning environments for young Children. Available at: http://www.pscalliance.org.au/ (Accessed 1 September 2018).
30. Momenizadeh, A., & Vafai, H. (2009). The role of exercise in the health of children. Paper presented at the Sport Effect on children Health Congress, Mashhad. (in Persian).31. Nadi, M. A., & Kaveh, A. (2007). Adaptive education principles and theories. Esfahan: Moheban Publications. (in Persian).
36. Rafie, A. R., & Farzad Behtash, M. R. (2013). Study of the suitability of urban spaces for children. Center for Study and Planning of Tehran City. Available at: http://region10.tehran.ir/Portals6.pdf (Accessed 1 September 2018). (in Persian).37. Rezapour Nasrabad, R. (2017). Criteria of validity and reliability in qualitative research. Journal of qualitative research in health sciences, 6(4), 493-499. (in Persian).38. Shafai, M., & Madani. R. (2010). Principles of designing children's educational spaces based on the creativity model. Technology and Education, 3(4), 215-222. (in Persian).
40. Taheri, M., Arab Ameri, A., & Khanipoor, H. (2012). Clever child playing and sports. Tehran: Bamdad Ketab. (in Persian).
42. The ministry of Health, Welfare and Sport, Youth Policy Department. (2000). Early childhood education and care policy in the Netherlands. Available at: http://www.oecd.org/education/school/2476092.pdf (Accessed 1 September 2018).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,788 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 195 |