شناسایی مؤلفهها و سطوح اقتصاد دانشبنیان در ورزش (رویکردی کیفی) | ||
| مطالعات مدیریت ورزشی | ||
| مقاله 2، دوره 12، شماره 60، خرداد و تیر 1399، صفحه 41-60 اصل مقاله (450.29 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2019.6764.2403 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم امینی* 1؛ ناهید اتقیا* 2؛ رسول نوروزی سید حسینی3 | ||
| 1کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 3استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| ازآنجاکه دانش مهمترین منبع در اقتصاد دانشبنیان است، اقتصاد در ورزش نیز تحتتأثیر این روند تکاملی، ماهیتی دانشبنیان به خود گرفته است. این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفهها و سطوح اقتصاد دانشبنیان در ورزش، با روش پژوهش کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام شده است. با روش نمونهگیری گلولهبرفی و براساس مصاحبههای عمیق با متخصصان، دادههای پژوهش جمعآوری شدند. براساس نظریة دادهبنیاد و با رویکرد ساختگرا دادهها کدگذاری و تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که اقتصاد دانشبنیان در ورزش به سه سطح اقتصاد دانشبنیان معطوف به فرد، اقتصاد دانشبنیان معطوف به سازمان و اقتصاد دانشبنیان معطوف به جامعه دستهبندی میشود. در اقتصاد دانشبنیان معطوف به فرد مؤلفههای نهادینهسازی دانش و مدیریت دانش، در اقتصاد دانشبنیان معطوف به سازمان مؤلفة الزامات و بسترهای اقتصاد دانشبنیان، در اقتصاد دانشبنیان معطوف به جامعه مؤلفة توسعة علمی و همچنین در تعریف اقتصاد دانشبنیان در ورزش مؤلفة کلاننگری بیشترین تأکید را داشتند. بهصورتکلی، میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که در اقتصاد دانشبنیان در ورزش، تولید و توزیع مبتنیبر کاربرد دانش و اطلاعات در عرصة ورزش است و با توجه به اهمیت آن برای سیاستگذاران ورزش، باید اقدامات و پیشنیازهای لازم با درنظرگرفتن سطوح و مؤلفههای آن فراهم شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اقتصاد؛ اقتصاد دانشبنیان؛ توسعة اقتصادی؛ ورزش؛ روش کیفی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,141 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 345 |
| تعداد مقالات | 4,185 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,192,549 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,484,105 |