تأثیر ابعاد تصویرسازی با سرعت آهسته و واقعی بر یادگیری مهارت پرتاب دارت | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 7، دوره 8، شماره 27، بهار 1398، صفحه 99-112 اصل مقاله (1.01 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.4581.1485 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه طالبی1؛ عباس بهرام1؛ فرشید طهماسبی* 2 | ||
| 1رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی | ||
| 2گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
| چکیده | ||
| هدف از مطالعه حاضر، تعیین تأثیر ابعاد تصویرسازی با سرعت آهسته و واقعی بر یادگیری مهارت پرتاب دارت بود. 40 دانشجوی داوطلب دانشگاه خوارزمی (55/1 ± 7/22 سال) پرسشنامة وضوح تصویرسازی حرکت–2 را تکمیل نموده و براساس امتیازات تصویرسازی و پیشآزمون، به صورت همگن در چهار گروه تصویرسازی درونی با سرعت آهسته، تصویرسازی درونی با سرعت واقعی، تصویرسازی بیرونی با سرعت آهسته و تصویرسازی بیرونی با سرعت واقعی گمارده شدند. تصویرسازی با سرعتهای واقعی و آهسته به ترتیب با علامتهای شنوایی مترونوم با ضربآهنگ 40 و 20 ضرب در دقیقه اجرا شدند. نتایج نشان داد تصویرسازی درونی و بیرونی با سرعتهای آهسته و واقعی بر عملکرد و یادداری شرکت کنندگان تأثیر معناداری نداشت. همچنین در تمامی مراحل آزمایش، بین چهار گروه آزمایشی در مهارت پرتاب دارت تفاوت معناداری مشاهده نشد. بنابراین، سرعتهای متفاوت تصویرسازی با تأکید بر ابعاد تصویرسازی، منجر به تفاوتهای معنادار بینگروهی نشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تصویرسازی ذهنی؛ ابعاد تصویرسازی؛ سرعت آهسته؛ سرعت واقعی؛ عملکرد؛ یادداری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,678 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 613 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 346 |
| تعداد مقالات | 4,204 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,272,514 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,531,832 |