تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 306 |
تعداد مقالات | 3,827 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,252,042 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,693,190 |
بهینهسازی فرایند آزمون عملی تربیتبدنی با استفاده از شبیهسازی و روشهای تصمیمگیری چندمعیاره (مطالعة موردی: دانشگاه اصفهان) | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 55، مرداد و شهریور 1398، صفحه 163-188 اصل مقاله (494.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2019.5718.2146 | ||
نویسندگان | ||
احمدعلی آصفی* 1؛ مجید اسماعیلیان2؛ اعظم سادات خلیلی3؛ سید صادق علامه4 | ||
1استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
4دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
ازجمله رویدادهایی که در رشتۀ علوم ورزشی اهمیت فراوانی دارد، آزمون عملی تربیتبدنی است. اهمیت این آزمون بهعلت حساسیت در انتخاب افراد شایسته برای ورود به این رشته و درنهایت، خروج افرادی متخصص و شایسته است؛ بنابراین، اجرای آزمونی بهینه که حداکثر کارایی و اثربخشی دراینراستا را داشته باشد، بسیار مهم و ضروری است؛ برایناساس، هدف از انجام این پژوهش، بهینهسازی فرایند آزمون عملی تربیتبدنی با استفاده از شبیهسازی و روشهای تصمیمگیری چندمعیاره بود. آزمون با استفاده از مدل شبیهسازی اَرنا طراحی شد تا علاوهبر انتخاب روش مناسب برگزاری آزمون، تعداد بهینۀ منابع لازم نیز تعیین شود. بدینمنظور، ابتدا هشت سناریوی مختلف طراحی شدند و در نرمافزار اَرنا مدلسازی شدند. در طراحی سناریوها، نحوۀ ورود داوطلبان، نحوۀ چیدمان ایستگاه بررسی وضعیت بدنی و پزشکی و تعداد ایستگاهها در بخش آمادگی جسمانی درنظر گرفته شدند. برای انتخاب سناریوی برتر، با درنظرگرفتن معیارهای مناسب (زمان انتظار داوطلب، زمان اجرای فرایند، میانگین بهرهبرداری از منابع و هزینۀ کل منابع)، از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره استفاده شد. در این روش، ابتدا وزن معیارها با روش کراتییس تعیین شد و سپس، با استفاده از روش پرامیتی دو، بهترین سناریو انتخاب شد. نتایج پژوهش نشان داد که سناریوی شش بهترین سناریو و سناریوی سه بدترین سناریو بودند. بهینهسازی فرایند آزمون تربیتبدنی به برگزارکنندگان کمک میکند تا بخشی از مشکلات اجرایی دراینزمینه را برطرف کنند و درنتیجه، نتایج حاصل از آزمون بهخصوص در بخش اجرایی بهتر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون عملی تربیتبدنی؛ طراحی سناریو؛ شبیهسازی؛ روشهای تصمیمگیری چندمعیاره | ||
مراجع | ||
1. Bahram, A., Khalaji, H, & Shafizadeh, M. (2003). Relationship between physical and motor readiness with training and skill readiness in volunteers participating in physical education field entrance test. Olympic, 11(3, 4), 7-15. (Persian). 2. Behzadian, M., Kazemzadeh, R. B., Albadvi, A., & Aghdasi, M. (2010). PROMETHEE: A comprehensive literature review on methodology and applications. European Journal of Operations Research, 200(1), 198-215. (Persian). 3. Diakoulaki, D., Mavrotas, G., Papayannakis, L. (1995). Determining objective weights in multiple criteria problems: The critic method. Computers and Operations Research, 22(7), 763-70. 4. Esmaelian, M., & Mohammadi, S. (2016). Multi-purpose decision making techniques (with software implementation). Isfahan: University of Isfahan. (Persian). 5. Farahani, A. (2012). Compilation of the national norm of male volunteer’s motor readiness of physical education entrance tests of Payam Noor University. Applied Research in Sport Management, 3, 51-6. (Persian). 6. Ganjali, M., Rasoli Moghaddam, M., & Maghsudi, E. (2013). Simulation of supply chain using ARENA software. Proceedings of Second National Conference on Industrial Engineering and Systems (1-10). Najaf Abad: Islamic Azad University, Najaf Abad Branch. (Persian). 7. Hadavi, F. (2000). Experimental design of volunteer’s practical test of entrance to physical education at throughout universities of country. Sport Sciences Research Center. Available at: http://ensani.ir. (Persian). 8. Kashif, M., & Bonyan, A. (2009). Study and review the practical entrance test of physical education field. Research in Sport Sciences, 22, 13-25. (Persian). 9. Moradi, H., & Razavi, M. (2016). The simulation model for paraclinical service in Hafez hospital in Shiraz, Iran, and evaluation of scenarios to reduce waiting time. Health Information Management Journal, 13(1), 11-8. (Persian). 10. Rabiei, H., & Zolaktaf, V. (2001). Objectivity, validity and reliability of the practical test 1380 for physical education student selection. Olympics Quarterly, 11(1, 2), 13-23. 11. Villamizar, J. R., Coelli, F. C., Pereira, W., & Almeida, R. (2011). Discrete-event computer simulation methods in the optimization of a physiotherapy clinic. Physiotherapy, 97(1), 71-7. 12. Zare Mehrjardi, Y., Hoboubati, M., & Safaee Nik, F. (2011). Improvement of waiting time for patients referring to emergency room using discrete event simulation. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, 19(3), 302-12. (Persian). 13. Zhen, L., Wang, K., & Chang, D. (2014). A simulation optimization framework for ambulance deployment and relocation problems. Computers & Industrial Engineering, 13(2), 89-103. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,415 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 320 |