تأثیر سطح مهارت الگو و تواتر بازخورد بر یادگیری تکلیف هدفگیری زنجیرهای ساده | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 36، تیر 1398، صفحه 17-34 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.5848.1674 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا لطفی* 1؛ فرزانه حاتمی2؛ فاطمه زیوری3 | ||
1دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیتدبیر شهید رجائی | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیتدبیر شهید رجائی | ||
3کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تربیتدبیر شهید رجائی | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سطح مهارت الگو و تواتر بازخورد بر یادگیری تکلیف هدفگیری زنجیرهای ساده بود. بدینمنظور، 48 دانشجوی دختر 19 تا 25 سال براساس نمرات زمان حرکت پیشآزمون در چهار گروه 12 نفری (الگوی ماهر با بازخورد 100 درصد، الگوی ماهر با بازخورد 50 درصد، الگوی مبتدی با بازخورد 100 درصد و الگوی مبتدی با بازخورد 50 درصد) جای گرفتند. پس از اجرای پیشآزمون، در مرحلة اکتساب، هریک از گروهها تکلیف هدفگیری زنجیرهای را براساس دستورالعمل ویژة هر گروه، 80 مرتبه اجرا کردند. به فاصلة 15 دقیقه بعد از اتمام جلسة اکتساب، آزمون یادداری فوری و 24 ساعت بعد، آزمون یادداری تأخیری انجام شدند. نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری روی عامل بلوکهای تمرینی در مرحلة اکتساب نشان داد که در هر دو متغیر زمان حرکت و خطای فضایی، فقط اثر اصلی سطح مهارت الگو معنادار بود و گروههای مشاهدة الگوی ماهر دارای زمان حرکت بیشتر و خطای فضایی کمتری بودند. نتایج آزمون تحلیل واریانس دوراهه در مراحل یادداری فوری و تأخیری نشان داد که در هر دو متغیر زمان حرکت و خطای فضایی، اثر اصلی سطح مهارت الگو معنادار بود؛ اما اثر اصلی تواتر بازخورد معنادار نبود. با مقایسة میانگینها مشخص شد که گروههای مشاهدهکنندة الگوی ماهر نسبت به گروههای مشاهدهکننده الگوی مبتدی، زمان حرکت طولانیتر و خطای فضایی کمتری داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
سطح مهارت الگو؛ یادگیری مشاهدهای؛ تواتر بازخورد؛ تکلیف هدفگیری زنجیرهای؛ تکلیف ساده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,773 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 607 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,817,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,305,058 |