تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر هوش هیجانی و تبحر حرکتی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 36، تیر 1398، صفحه 53-66 اصل مقاله (752.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.5592.1651 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد محمدی اورنگی* 1؛ محمدتقی اقدسی2؛ رسول یاعلی3 | ||
1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
2استاد رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز | ||
3استادیار یادگیری حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر تبحر حرکتی و هوش هیجانی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی و مقایسة ارتباط تبحر حرکتی با هوش هیجانی در این کودکان قبل و بعد از تمرین بود. نمونة پژوهش 30 کودک با اختلال هماهنگیرشدی بودند که به روش خوشهای هدفمند انتخاب شدند. این افراد بهمدت هشت هفته تحت تمرینهای ایروبیک قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در پسآزمون، هوش هیجانی و تبحر حرکتی تحتتأثیر ورزش ایروبیک، پیشرفت معناداری داشتند. همچنین، ارتباط بین تبحر حرکتی با هوش هیجانی پس از تمرین نسبت به قبل تمرین پیشرفت کرد. ازآنجاییکه تمرین ایروبیک بهدلیل مشارکت گروهی، ایجاد شادی و هیجان در کودکان و افزایش هماهنگی نسبت به مداخلات تمرینی دیگر بهتر است، پیشنهاد میشود برای افزایش تبحر حرکتی و متغیرهای مؤثر درتبحر حرکتی مانند هوش هیجانی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی، از تمرین ایروبیک استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال هماهنگی رشدی؛ هوش هیجانی؛ تبحر حرکتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13,396 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,282 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,817,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,305,058 |