| اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تاب آوری و خودکارآمدی تمرینی ورزشکاران نوجوان | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 7، دوره 7، شماره 26، بهمن 1397، صفحه 91-106 اصل مقاله (933.92 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.5518.1576 | ||
| نویسندگان | ||
| امیر دانا* 1؛ نرگس سلطانی2؛ اعظم فتحی زادان3 | ||
| 1گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مشهد، ایران | ||
| 3گروه تربیت بدنی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تابآوری و خودکارآمدی تمرینی در ورزشکاران نوجوان بود. به این منظور، 30 ورزشکار نوجوان (شهر گرگان) بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) جای گرفتند. دوره آزمایشی متشکل از 12 جلسۀ 90 دقیقهای آموزش مهارتهای ارتباطی بود که به مدت چهار هفته به طول انجامید. اندازهگیریها در پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از مقیاس تابآوری کونور و داویتسون (2003) و مقیاس خودکارآمدی باندورا (1997) انجام شد و دادههای حاصله با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که پس از کنترل سطوح پیشآزمون، نمرههای تابآوری و خودکارآمدی تمرینی در گروه آزمایشی به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل قرار دارد. براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش مهارتهای ارتباطی، روش موثری برای افزایش تابآوری و خودکارآمدی تمرینی در ورزشکاران نوجوان میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارت ارتباطی؛ تابآوری؛ خودکارآمدی تمرینی؛ ورزشکاران نوجوان | ||
| مراجع | ||
|  | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,749 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,000 | ||
| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 341 | 
| تعداد مقالات | 4,157 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 8,941,146 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,390,056 |