تاثیرآموزش راهبردهای یادگیری و دشواری تصمیم بر میزان دقت ضربة فورهند تاپ اسپین تنیس روی میز | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 6، دوره 7، شماره 26، بهمن 1397، صفحه 77-90 اصل مقاله (1 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2019.6636.1705 | ||
| نویسندگان | ||
| رزا رهاوی عزآبادی* 1؛ محمد رضا صادقیان شاهی2؛ الهام رضایی2 | ||
| 1رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا تهران ایران | ||
| 2دانشگاه یزد | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در شرایط دشواری تصمیم بر دقت ضربة فورهند تاپ اسپین تنیس روی میز بود. شرکت کنندگان 29 بازیکن مرد ماهر با میانگین سنی 24/9±20/21 سال بودند که به صورت تصادفی به سه گروه راهبردهای فراشناختی، راهبردهای شناختی و کنترل تقسیم شدند. دشواری تصمیم با توجه به رنگ توپ و محل ضربه فورهند تاپ اسپین مشخص شد. آزمودنیها در مرحلة پیشآزمون و سپس در مرحله اکتساب 15 بلوک 20 کوششی را تمرین کردند، پس از 48 ساعت در آزمونهای یادداری و انتقال شرکت کردند. دادهها در مرحلة اکتساب با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه با اندازه های تکراری و برای آزمونهای یادداری و انتقال از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج تفاوت معناداری را در گروه تمرینی که از راهبردهای فراشناختی بهره گرفتند نسبت به سایر گروهها در مراحل یادداری و انتقال نشان داد. این یافتهها نشان میدهد استفاده از راهبردهای فراشناختی بر پیشرفت اجرای مهارتهایی که از دشواری تصمیم برخوردارند، موثر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| راهبردهای فراشناختی؛ راهبردهای شناختی؛ دشواری تصمیم؛ تنیس روی میز | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,034 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 618 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,868,284 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,139 |