ارائه مدل علی روابط ادراک از اهداف پیشرفت و کاربرد روشهای فعال تدریس: نقش واسطهای هیجانات تدریس در میان دبیران تربیتبدنی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 57، دوره 7، شماره 25، مهر 1397، صفحه 111-130 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.4687.1499 | ||
نویسندگان | ||
زهره سلیمانی* 1؛ احمد رستگار2؛ فاطمه زمانی1 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور اراک | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف ارائة مدل علی روابط ادراک از اهداف پیشرفت فراگیران و کاربرد روشهای فعال تدریس دبیران تربیتبدنی، با نقش واسطهای هیجانهای تدریس انجام شد. تعداد 317 نفر از دبیران تربیتبدنی استان اصفهان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای اهداف پیشرفت، روش فعال تدریس و هیجانهای تدریس پاسخ دادند. در بررسی روابط علی میان متغیرها، از روش تحلیل مسیر و نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که اهداف تبحری ازطریق واسطهگری هیجانهای مثبت و منفی بر روش فعال تدریس، دارای اثر غیرمستقیم و مثبت است؛ درحالیکه تأثیر اهداف رویکرد- عملکرد و اجتناب- عملکرد، غیرمستقیم و منفی است. همچنین، میزان واریانس تبیینشدة استفاده از روشهای تدریس فعال، بیانگر اهمیت ادراک معلمان از اهداف و هیجانهای تدریس در استفاده از روشهای فعال تدریس است. | ||
کلیدواژهها | ||
روشهای فعال تدریس؛ ادراک از اهداف پیشرفت؛ هیجانات تدریس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 734 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,816,251 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,304,475 |