بررسی اثر مشاهدة مدلهای مبتدی، ماهر و ترکیبی در یادگیری یک تکلیف شناختی- حرکتی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 33، مهر 1397، صفحه 35-50 اصل مقاله (991.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.2476.1297 | ||
نویسندگان | ||
مهتاب عربی1؛ عبدالله قاسمی* 2؛ سید محمدکاظم واعظ موسوی3 | ||
1استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران | ||
3استاد روانشناسی ورزشی- فیزیولوژی روانی، دانشگاه امام حسین | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسة اثر مشاهدة مدلهای مبتدی، ماهر و ترکیبی در یادگیری مهارت شناختی- حرکتی تردستی با سه توپ بود. آزمودنیها 40 نفر از دانشجویان دختر 25-19 ساله بودند که هیچ آشنایی با تردستی نداشتند. شرکتکنندهها بعد از انجام پیشآزمون، به چهار گروه مشاهدة مدل مبتدی، ماهر، ترکیبی و گروه فعالیت بدنی تقسیم شدند. گروه مشاهدة مدل ماهر اجرایمهارت را توسط یک فرد ماهر ازطریق فیلم ویدئویی تماشا کردند. گروه مشاهدة مدل مبتدی اجرای مهارت را توسط یک فرد مبتدی ازطریق فیلم ویدئویی تماشا کردند و مدل ماهر- مبتدی، هر دو نمایش مدل ماهر و مبتدی را مشاهده کردند. پژوهش طی ششهفته انجام شد. سه مرحلة پیشآزمون؛ یعنی اکتساب، یادداری و انتقال انجام شد.تجزیهوتحلیل دادهها ازطریق تحلیل واریانس یکراهه با اندازهگیری مکرر انجام شد (P <0.05). از آزمونکرویتموچلی، آزمونتعقیبیشفه وتوکی وروش گرین هاوس-گیزر نیز استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در آزمون اکتساب، یادداری مشاهدة مدل مبتدی بهطور معناداری نسبت به گروههای دیگر بهبود بیشتری را بههمراه دارد؛ اما درآزمون انتقال معنادار نبود.درمجموع،این پژوهش نشان میدهد که مدل مبتدی برای یادگیری یک تکلیف شناختی- حرکتی سودمندی بیشتری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری حرکتی؛ یادگیری مشاهدهای؛ اکتساب؛ یادداری؛ انتقال؛ مدل مشاهدهای؛ تردستی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,833 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 660 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,813,927 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,303,435 |