تأثیر جفتشدگی ویژگی شخصیتی رقابتجویی و غیررقابتجویی و محیط تمرینی در تمرین مشاهدهای بر یادگیری پرتاب دارت | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 6، دوره 11، شماره 35، فروردین 1398، صفحه 103-116 اصل مقاله (629 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.4539.1533 | ||
| نویسندگان | ||
| مهرانگیز خاکسار بلداجی1؛ مهدی رافعی بروجنی* 2؛ احمدرضا موحدی3 | ||
| 1کارشناسیارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه اصفهان | ||
| 2استادیار رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان | ||
| 3استاد رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیر جفت شدگی ویژگی شخصیتی رقابتجویی و غیررقابتجویی ومحیط تمرینی در تمرین مشاهدهای بر اکتساب، یادداری و انتقال پرتاب دارت بود. تعداد 60 دانشآموز دختر مقطع متوسطه با دامنة سنی 12 تا 15 سال به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و براساس امتیاز کسبشده از پرسشنامة سوگیری ورزشی گیل و دیتر (1988) در چهار گروه رقابتجو و غیررقابتجو با تمرین مشاهدهای محیط رقابتی و نیز رقابتجو و غیررقابتجو با تمرین مشاهدهای محیط غیر رقابتی قرار گرفتند. پس از پیشآزمون، آزمودنیها بهمدت چهار هفته، هر هفته دو جلسه و در هرجلسه دو بار به مشاهدة محیطهای موردنظر پرداختند.بلافاصله پس از اتمام دورة تمرین، از هر چهار گروه آزمون یادداری فوری و یک هفته پس از آن، آزمون یادداری تأخیری و انتقال گرفته شد. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در مرحلة یادداری و انتقال، در محیط رقابتی و غیررقابتی تفاوت معناداری بین ورزشکاران گروه رقابتجو و غیررقابتجو وجود داشت و میانگین امتیاز پرتاب دارت در آزمودنیهای با ویژگی شخصیتی همسان با محیط بیشتر بود. براساس دیدگاه تعاملی، وقتی سطح رقابتجویی افراد با سطح رقابت محیط تمرین در تعامل مثبت و صحیحی قرار میگیرد، بهترین سطح عملکرد را از خود نشان میدهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرین مشاهدهای؛ محیط تمرینی رقابتی؛ محیط تمرینی غیررقابتی؛ ویژگی رقابتجویی و غیررقابتجویی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,402 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 654 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,924,263 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,381,537 |