تأثیر جفتشدگی ویژگی شخصیتی رقابتجویی و غیررقابتجویی و محیط تمرینی در تمرین مشاهدهای بر یادگیری پرتاب دارت | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 35، فروردین 1398، صفحه 103-116 اصل مقاله (629 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.4539.1533 | ||
نویسندگان | ||
مهرانگیز خاکسار بلداجی1؛ مهدی رافعی بروجنی* 2؛ احمدرضا موحدی3 | ||
1کارشناسیارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان | ||
3استاد رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، تعیین تأثیر جفت شدگی ویژگی شخصیتی رقابتجویی و غیررقابتجویی ومحیط تمرینی در تمرین مشاهدهای بر اکتساب، یادداری و انتقال پرتاب دارت بود. تعداد 60 دانشآموز دختر مقطع متوسطه با دامنة سنی 12 تا 15 سال به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و براساس امتیاز کسبشده از پرسشنامة سوگیری ورزشی گیل و دیتر (1988) در چهار گروه رقابتجو و غیررقابتجو با تمرین مشاهدهای محیط رقابتی و نیز رقابتجو و غیررقابتجو با تمرین مشاهدهای محیط غیر رقابتی قرار گرفتند. پس از پیشآزمون، آزمودنیها بهمدت چهار هفته، هر هفته دو جلسه و در هرجلسه دو بار به مشاهدة محیطهای موردنظر پرداختند.بلافاصله پس از اتمام دورة تمرین، از هر چهار گروه آزمون یادداری فوری و یک هفته پس از آن، آزمون یادداری تأخیری و انتقال گرفته شد. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در مرحلة یادداری و انتقال، در محیط رقابتی و غیررقابتی تفاوت معناداری بین ورزشکاران گروه رقابتجو و غیررقابتجو وجود داشت و میانگین امتیاز پرتاب دارت در آزمودنیهای با ویژگی شخصیتی همسان با محیط بیشتر بود. براساس دیدگاه تعاملی، وقتی سطح رقابتجویی افراد با سطح رقابت محیط تمرین در تعامل مثبت و صحیحی قرار میگیرد، بهترین سطح عملکرد را از خود نشان میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین مشاهدهای؛ محیط تمرینی رقابتی؛ محیط تمرینی غیررقابتی؛ ویژگی رقابتجویی و غیررقابتجویی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,392 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 645 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,816,073 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,304,355 |