تأثیر نوع کانون توجه و فراوانی بازخورد بر دانش آشکار و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 35، فروردین 1398، صفحه 85-102 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.4225.1505 | ||
نویسندگان | ||
مجید پهلوان یلی1؛ مهدی شهبازی* 2؛ سید مهدی آقاپور حصیری3؛ شهزاد طهماسبی بروجنی2؛ علی شمسی ماجلان4 | ||
1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران | ||
3استادیار یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران | ||
4استادیار حرکات اصلاحی و آسیبشناسی ورزشی، دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوع کانون توجه و فراوانی بازخورد بر دانش آشکار و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال بود. تعداد 50 دانشآموز به روش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. بعد از اجرای پیشآزمون، آزمودنیها به روش تصادفی در پنج گروه آزمایشی (بازخورد تمرکز درونی با فراوانی 100 درصد، بازخورد تمرکز درونی با فراوانی 33 درصد، بازخورد تمرکز بیرونی با فراوانی100 درصد، بازخورد تمرکز بیرونی با فراوانی 33 درصد و کنترل) قرار گرفتند. در مرحلة اکتساب، گروههای آزمایشی شش دستة 10 کوششی (هر روز دو دستة 10 کوششی و درمجموع، 60 کوشش) در یک هفته و در سه جلسة آموزش انجام دادند؛ بهطوریکه کانون توجه مرتبط با بازخورد (درونی یا بیرونی) را با فراوانی (33 درصد یا 100 درصد) دریافت کردند. بعد از 72 ساعت، آزمونهای یادداری و انتقال با دستههای 10 کوششی و سنجش دانش آشکار آزمودنیها انجام شد. دقت پرتاب با روش هاردی و پارفیت (1991) و دانش آشکار ازطریق پرسشنامه ارزیابی شد. براساس نتایج، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تأثیر معنادار دستة کوشش را در همة گروههای آزمایشی پژوهش بهجز گروه کنترل نشان داد (0.05 > P). تفاوت معناداری بین گروههای پژوهش در آزمونهای یادداری و انتقال مشاهده شد (0.05 >P ). بین نوع دانش آشکار گروههای تمرکز بیرونی و درونی تفاوت معناداری بود (0.05 > P)؛ اما بین تعداد آنها تفاوت معناداری وجود نداشت (0.05< .(Pیافتهها نشان داد که در گروههای بازخورد تمرکز بیرونی، تجمع معنادار دانش آشکار بیرونی مانع از تجزیة فرایندهای خودکار میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کانون توجه بازخورد؛ فراوانی بازخورد؛ دانش آشکار؛ یادگیری حرکتی؛ پرتاب آزاد بسکتبال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 757 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,816,064 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,304,347 |