تأثیر سه رویکرد آموزشی بر عملکرد بازی بسکتبال در دانشجویان پسر | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 35، فروردین 1398، صفحه 63-84 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.3672.1444 | ||
نویسندگان | ||
برهان الدین قاری* 1؛ حسن محمدزاده2؛ مالک احمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه | ||
2دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه | ||
3استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر سه رویکرد آموزشی مبتنی بر تاکتیک، ترکیبی و تکنیک به تاکتیک (سنتی)بر تصمیمگیری، اجرای مهارت، حمایت و یادگیری تکنیکهای پایهای بسکتبال بود. پژوهش ازنوع نیمهتجربی بود که در یک طرح پیشآزمون- میانآزمون- پسآزمون- یادداری- انتقال درمدت هشت هفته اجرا شد. شرکتکنندگان 45 دانشجوی پسر بودند که به سه گروه مبتنی بر تاکتیک (15 نفر)، ترکیبی (15 نفر) و سنتی (15 نفر) تقسیم شدند و در 18 جلسة آموزش بسکتبال شرکت کردند. نتایج نشان داد که دو گروه مبتنیبر تاکتیک و ترکیبی در تصمیمگیری و حمایت نسبت به گروه سنتی بهتر بودند؛ اما در آزمونهای مهارتی ایفرد، گروه ترکیبی و سنتی بهتر عمل کردند. یافتهها پیشنهاد میکنند که مدلهای آموزش مبتنیبر تاکتیک و استفاده از فرایند پرسش و پاسخ درقالب بازیهای تعدیلشده روش تمرینی مناسبی برای ارتقای عملکرد بازی در دانشجویان هستند و بهنظر میرسد که این پیشرفت قابلیت انتقال بیشتری به شرایط بازی واقعی را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش بازی مبتنیبر تاکتیک؛ بازی تعدیلیافته؛ عملکرد بازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,249 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,814,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,303,781 |