تأثیر سه رویکرد آموزشی بر عملکرد بازی بسکتبال در دانشجویان پسر | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 4، دوره 11، شماره 35، بهار 1398، صفحه 63-84 اصل مقاله (1.04 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.3672.1444 | ||
| نویسندگان | ||
| برهان الدین قاری* 1؛ حسن محمدزاده2؛ مالک احمدی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه | ||
| 2دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه | ||
| 3استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر سه رویکرد آموزشی مبتنی بر تاکتیک، ترکیبی و تکنیک به تاکتیک (سنتی)بر تصمیمگیری، اجرای مهارت، حمایت و یادگیری تکنیکهای پایهای بسکتبال بود. پژوهش ازنوع نیمهتجربی بود که در یک طرح پیشآزمون- میانآزمون- پسآزمون- یادداری- انتقال درمدت هشت هفته اجرا شد. شرکتکنندگان 45 دانشجوی پسر بودند که به سه گروه مبتنی بر تاکتیک (15 نفر)، ترکیبی (15 نفر) و سنتی (15 نفر) تقسیم شدند و در 18 جلسة آموزش بسکتبال شرکت کردند. نتایج نشان داد که دو گروه مبتنیبر تاکتیک و ترکیبی در تصمیمگیری و حمایت نسبت به گروه سنتی بهتر بودند؛ اما در آزمونهای مهارتی ایفرد، گروه ترکیبی و سنتی بهتر عمل کردند. یافتهها پیشنهاد میکنند که مدلهای آموزش مبتنیبر تاکتیک و استفاده از فرایند پرسش و پاسخ درقالب بازیهای تعدیلشده روش تمرینی مناسبی برای ارتقای عملکرد بازی در دانشجویان هستند و بهنظر میرسد که این پیشرفت قابلیت انتقال بیشتری به شرایط بازی واقعی را دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش بازی مبتنیبر تاکتیک؛ بازی تعدیلیافته؛ عملکرد بازی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,816 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,289 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 345 |
| تعداد مقالات | 4,197 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,219,128 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,500,467 |