بررسی میزان یادگیری ایروبیک در دانشجویان کمتحرک با توجه به سبکهای شناختی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 3، دوره 11، شماره 35، بهار 1398، صفحه 49-62 اصل مقاله (865.73 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.3404.1416 | ||
| نویسندگان | ||
| فریبا ملائی زنگی* 1؛ مهتا اسکندرنژاد2؛ زهرا فتحی رضائی3 | ||
| 1کارشناسیارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه تبریز | ||
| 2دانشیار رفتارحرکتی، دانشگاه تبریز | ||
| 3استادیار رفتارحرکتی، دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان یادگیری ایروبیک در دانشجویان کمتحرک با توجه به سبکهای شناختی بود. بدینمنظور، 24 دانشجوی کمتحرک دختر با میانگین سنی (3/22 و انحراف استاندارد 187/1 به شیوة دردسترس انتخاب شدند و در سه گروه سبک شناختی (هر گروه هشت نفر) قرار گرفتند. هر سه گروه بهمدت 16 جلسة یکساعتی تحتآموزش ایروبیک ماراتن قرار گرفتند و سه مربی ایروبیک میزان یادگیری آنها را ارزیابی کردند. دادهها به کمک روش آماری تحلیل واریانس (اندازهگیری مکرر) بررسی شدند. نتایج نشان داد که شرکتکنندگان مستقل از زمینه (P = 0.09) در مقایسه با شرکتکنندگان وابسته به زمینه و بیطرف در مراحل یادداری و انتقال عملکرد بهتری داشتند و میزان یادگیری آنها بیشتر از دو گروه دیگر بود. میتوان نتیجه گرفت که شرکتکنندگان مستقل از زمینه بهدلیل پردازش خودکار، استفادة مؤثر از اطلاعات بدنی و عوامل شناختی متفاوت ممکن است مهارتهای حرکتی را سریعتر یاد بگیرند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ایروبیک؛ یادگیری؛ سبکهای شناختی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,737 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 769 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 345 |
| تعداد مقالات | 4,197 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,219,126 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,500,462 |