بررسی میزان یادگیری ایروبیک در دانشجویان کمتحرک با توجه به سبکهای شناختی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 35، فروردین 1398، صفحه 49-62 اصل مقاله (865.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.3404.1416 | ||
نویسندگان | ||
فریبا ملائی زنگی* 1؛ مهتا اسکندرنژاد2؛ زهرا فتحی رضائی3 | ||
1کارشناسیارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار رفتارحرکتی، دانشگاه تبریز | ||
3استادیار رفتارحرکتی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان یادگیری ایروبیک در دانشجویان کمتحرک با توجه به سبکهای شناختی بود. بدینمنظور، 24 دانشجوی کمتحرک دختر با میانگین سنی (3/22 و انحراف استاندارد 187/1 به شیوة دردسترس انتخاب شدند و در سه گروه سبک شناختی (هر گروه هشت نفر) قرار گرفتند. هر سه گروه بهمدت 16 جلسة یکساعتی تحتآموزش ایروبیک ماراتن قرار گرفتند و سه مربی ایروبیک میزان یادگیری آنها را ارزیابی کردند. دادهها به کمک روش آماری تحلیل واریانس (اندازهگیری مکرر) بررسی شدند. نتایج نشان داد که شرکتکنندگان مستقل از زمینه (P = 0.09) در مقایسه با شرکتکنندگان وابسته به زمینه و بیطرف در مراحل یادداری و انتقال عملکرد بهتری داشتند و میزان یادگیری آنها بیشتر از دو گروه دیگر بود. میتوان نتیجه گرفت که شرکتکنندگان مستقل از زمینه بهدلیل پردازش خودکار، استفادة مؤثر از اطلاعات بدنی و عوامل شناختی متفاوت ممکن است مهارتهای حرکتی را سریعتر یاد بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایروبیک؛ یادگیری؛ سبکهای شناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,698 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 724 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,816,073 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,304,355 |