مقایسة تاثیر تمرین تکلیفمداربا فعالیتهای معمول در کلاس تربیتبدنی بر رشد مهارتهای درشت کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 33، مهر 1397، صفحه 17-34 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.1370 | ||
نویسندگان | ||
حسن کردی1؛ مهدی سهرابی* 2؛ علیرضا صابری کاخکی3؛ سیدرضا عطارزاده حسینی4 | ||
1دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استاد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
4استاد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مشاهدة تأثیر هشت هفته مداخلة تمرینی قابلاجرا بر رشد مهارتهای جابهجایی و دستکاری،در ساعات درس تربیتبدنی مدارسو براساس رویکرد تکلیفمدار بود. این پژوهش روی30 کودک دختر و پسر هفت تا نُه سالةدچار اختلال هماهنگی رشدی شهر تهران انجام شد. مطالعة حاضر بهشکل نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و با دو گروه مداخلةتکلیفمحور (15 نفر) و فعالیت معمول (15 نفر) در جریان کلاس تربیتبدنیاجرا شد. ابزارهای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة تشخیصی اختلال هماهنگی رشدی و آزمون مهارتهای حرکتی درشت- دو بودند. اطلاعات ازطریق آزمون تحلیل واریانس بینگروهی با اندازهگیریهای تکراری تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد کهتمرین در کلاس تربیتبدنی به روش تکلیفمدار بهصورت معناداری نسبت به تمرین به روش معمول، باعث افزایش عملکرد در خردهمقیاسهای دستکاری (P<0.05) بهجز مهارت ضربه به توپ با دست (F=2.226, P=0.147) و خردهمقیاسهای جابهجایی (P<0.01) بهجز مهارت لیلیکردن (F=2.869, P=0.101) میشود. همچنین، نتایج نشان داد که برای کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی، مداخلة تمرینی به روش تمرین اختصاصی مهارت و براساس رویکرد بومشناختی تکلیفمدار، بر تمرین بهشکل عمومی با تأکید بر تواناییهای عمومی ارجحیت دارد؛ بنابراین، توصیه میشود در برنامهریزی تمرینی این کودکان، معلمان تربیتبدنی به طراحی تکلیفمدار توجه کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مداخلة مدرسهمحور؛ اختلال هماهنگی رشد؛ رویکرد تکلیفمدار؛ مهارتهای درشت حرکتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,129 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 786 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,814,011 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,303,539 |