تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,251 |
اثر محتوای بازخورد افزوده بر اکتساب، یادداری، انتقال مهارت حرکتی و انگیزش درونی در کودکان و نوجوانان: ادراک- عمل متمایز در افراد مبتدی و ماهر | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 34، دی 1397، صفحه 49-74 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.5816.1672 | ||
نویسندگان | ||
میثم بیک* 1؛ داود فاضلی2؛ مهیار مختاری3 | ||
1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شیراز | ||
3دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر محتوای بازخورد افزوده بر اکتساب، یادداری، انتقال مهارت حرکتی و انگیزش درونی و رابطۀ ادراک- عمل با سطح عملکرد در کودکان و نوجوانان بود. تعداد 50 کودک (میانگین سنی 5/1 ± 23/10 سال) و 50 نوجوان (میانگین سنی 15/1 ± 36/۱۵ سال) بهصورت نمونهگیری دردسترس و هدفمند از مدارس پسرانه ناحیۀ دو مشهد انتخاب شدند و به تفکیک عامل سنی، بهصورت تصادفی طبقهای (ماهر و مبتدی) در گروه بازخورد عمومی یا غیرعمومی جای گرفتند. تکلیف شامل مهارت ضربۀ فوتبال به اهداف ازپیشتعیینشده بود. دقت اجرا در آزمونهای اکتساب (مرحلههای یک و دو)، یادداری فوری، یادداری تأخیری و انتقال اندازهگیری شد. از پرسشنامة انگیزش درونی رایانبرای سنجش انگیزش درونی شرکتکنندهها بعد از مراحل اول و دوم اکتساب استفاده شد. ادراک- عمل افراد مبتدی و ماهر نیز بعد از مرحلۀ اول اکتساب سنجیده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت بین گروههای بازخورد در مرحلۀ اول اکتساب معنادار نیست؛ اما در آزمونهای مرحلۀ دوم اکتساب، یادداری فوری، تأخیری و انتقال معنادار است. نتایج سنجش انگیزش درونی نشان داد که تفاوت بین گروههای بازخورد معنادار است. برای سنجش ادراک- عمل از همبستگی بین امتیازات و تخمین اندازۀ ادراکشدۀ هدف استفاده شد که نتایج نشان داد که رابطة بین ادراک و عمل افراد مبتدی و ماهر معنادار است. نتیجهگیری پژوهش حاضر این است که استفاده از محتوای بازخورد غیرعمومی نسبت به بازخورد عمومی باعث یادگیری حرکتی و انگیزش درونی بیشتر در کودکان و نوجوانان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش درونی؛ بازخورد مثبت و منفی؛ بازخورد عمومی و غیرعمومی؛ مفاهیم توانایی؛ یادگیری حرکتی | ||
مراجع | ||
1. Schmidt RA, Lee TD. Motor control and learning: A behavioral emphasis: Human kinetics Champaign, IL; 2011. 2. Mouratidis A, Vansteenkiste M, Lens W, Sideridis G. The motivating role of positive feedback in sport and physical education: Evidence for a motivational model. J Sport Exerc Psychol. 2008;30(2):240-68. 3. Clark S, Ste-Marie D. Self as a model: psychological and physical performance benefits. J Sports Sci. 2007;25:577-86. 4. Chiviacowsky S, Wulf G, Lewthwaite R. Self-controlled learning: The importance of protecting perceptions of competence. Front Psychol. 2012;3:458 5. Saemi E, Wulf G, Varzaneh AG, Zarghami M. Feedback after good versus poor trials enhances motor learning in children. Rev bras educ fís esporte. 2011;25(4):673-81. 6. Badami R, VaezMousavi M, Wulf G, Namazizadeh M. Feedback after good versus poor trials affects intrinsic motivation. Res Q Exerc Sport. 2011;82(2):360-4. 7. Ávila LT, Chiviacowsky S, Wulf G, Lewthwaite R. Positive social-comparative feedback enhances motor learning in children. J Sport Exerc Psychol. 2012; 13(6):849-53. 8. Wulf G, Lewthwaite R. Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychon Bull Rev. 2016;23(5):1382-414. 9. Dweck C. Self-Theories: Their role in motivation, personality and development. 1999. Hove: Psychology Press; 1999. 10. Lewthwaite R, Wulf G. Motor learning through a motivational lens. Skill acquisition in sport: Research, theory and practice. 2012:173-92. 11. Cimpian A, Arce H-MC, Markman EM, Dweck CS. Subtle linguistic cues affect children's motivation. Psychol Sci. 2007;18(4):314-6. 12. Chiviacowsky S, Drews R. Effects of generic versus non-generic feedback on motor learning in children. PloS One. 2014;9(2):e88989. 13. Wulf G, Lewthwaite R. Conceptions of ability affect motor learning. J Mot Behav. 2009;41(5):461-7. 14. Drews R, Chiviacowsky S, Wulf G. Children’s motor skill learning is influenced by their conceptions of ability. Journal of Motor Learning and Development. 2013;1(2):38-44. 15. Dweck CS. The development of ability conceptions. Development of achievement motivation. 2002;17:57-88. 16. Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. Am Psychol. 2000;55(1):68-78. 17. Li W, Lee AM, Solmon MA. Effects of ability conceptions and intrinsic motivation on persistence and performance: An interaction approach. Res Q Exerc Sport. 2005; 76(suppl. 1):A81. 18. Deci EL, Ryan RM. Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Can Psychol. 2008;49(3):182-5. 19. Leotti LA, Delgado MR. The inherent reward of choice. Psychol Sci. 2011;22(10):1310-8. 20. Eitam B, Kennedy PM, Higgins ET. Motivation from control. . Exp Brain Res. 2013;229(3):475-84. 21. Gibson J. The theory of affordances The Ecological Approach to Visual Perception Boston: Houghton Miffin; 1979. 22. Witt JK. Action’s effect on perception. Current Directions in Psychological Science. 2011;20(3):201-6. 23. Witt JK, Proffitt DR. See the ball, hit the ball apparent ball size is correlated with batting average. Psychol Sci. 2005;16(12):937-8. 24. Witt JK, Proffitt DR, Epstein W. Perceiving distance: A role of effort and intent. Perception. 2004;33(5):577-90. 25. Witt JK, Linkenauger SA, Bakdash JZ, Proffitt DR. Putting to a bigger hole: Golf performance relates to perceived size. Psychon Bull Rev. 2008;15(3):581-5. 26. Taylor JET, Witt JK, Sugovic M. When walls are no longer barriers: Perception of wall height in parkour. Perception. 2011;40(6):757-60. 27. Witt JK, Sugovic M. Performance and ease influence perceived speed. Perception. 2010;39(10):1341-53. 28. Kashi A, Shirvaniha Z. Consideration to different view of abilities: The effect of generic versus non-generic feedback on motor learning of mentally disabled children. Mot Behav. 2016;23:15-23. (In Persian). 29. Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev. 1977;84(2):191-215. 30. Schultz W. Multiple reward signals in the brain. Nature reviews Neuroscience. 2000;1(3):199-207. 31. Rosenqvist O, Skans ON. Confidence enhanced performance?–The causal effects of success on future performance in professional golf tournaments. J Econ Behav Organ. 2015;117:281-95. 32. Montes J, Wulf G, Navalta J. Maximal aerobic capacity can be increased by enhancing performers' expectancies. J Sports Med Phys Fitness. 2018;58(5):744-9 33. Sutton RS, Barto AG. Reinforcement learning: An introduction. 1998; p 340. 34. Adcock RA, Thangavel A, Whitfield-Gabrieli S, Knutson B, Gabrieli JD. Reward-motivated learning: Mesolimbic activation precedes memory formation. Neuron. 2006;50(3):507-17. 35. Gray R. Being selective at the plate: Processing dependence between perceptual variables relates to hitting goals and performance. J Exp Psychol Hum Percept Perform. 2013;39(4):1124-42. 36. Witt JK, Schuck DM, Taylor JET. Action-specific effects underwater. Perception. 2011;40(5):530-7. 37. Lee Y, Lee S, Carello C, Turvey M. An archer's perceived form scales the “hitableness” of archery targets. J Exp Psychol Hum Percept Perform. 2012; 38(5):1125-31. 38. Cañal-Bruland R, van der Kamp J. Action goals influence action-specific perception. Psychon Bull Rev. 2009;16(6):1100-5. 39. Witt JK, Linkenauger SA, Wickens C. Action-specific effects in perception and their potential applications. J Appl Res Mem Cogn. 2016;5(1):69-76. 40. Witt JK, Dorsch TE. Kicking to bigger uprights: Field goal kicking performance influences perceived size. Perception. 2009;38(9):1328-40. 41. Nicaise V, Bois JE, Fairclough SJ, Amorose AJ, Cogérino G. Girls' and boys' perceptions of physical education teachers' feedback: Effects on performance and psychological responses. J Sports Sci. 2007; 25(8):915-26. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 937 |