شیوه های مدیریتی رفتار قلدری در کلاس درس تربیت بدنی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 43، دوره 7، شماره 25، مهر 1397، صفحه 29-48 اصل مقاله (1.02 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.4643.1496 | ||
| نویسندگان | ||
| سمیه غلامی1؛ پرویز رضائی* 2 | ||
| 1استادیار و عضو هیات علمی مجتمع آموزش عالی لارستان، گروه روانشناسی لارستان، فارس، خیابان معلم، انتهای بلوار آزادی | ||
| 2مدرس دانشگاه فرهنگیان ، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| قلدری، یکی از شایعترین مشکلات مدارس است؛ اما ابعاد این موضوع درکلاس تربیتبدنی بررسی نشده است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، شناسایی نمودهای رفتاری قلدری و دستیابی به شیوههای مدیریت رفتار قلدری، توسط معلمان تربیتبدنی بود. مطالعة حاضر به شیوۀ کیفی، ازنوع نظریة زمینهای، با مشارکت 15 نفر از معلمان تربیتبدنی و با نمونهگیری به شیوة نظری و هدفمند انجام شد. روش گردآوری دادهها مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته، تجزیهوتحلیل دادهها بهصورت کدگذاری دادهها، اعتبار مطالعه با استفاده از بازرس خارجی و اعتبارسنجی ازطریق اعضا انجام شد. یافتههای پژوهش با استفاده از خانوادة کدگذاری که استراس و کوربین (1990) ارائه کردهاند، از مصاحبهها استخراج شده است. نتایج نشانداد درحالیکه معلمان تربیتبدنی و عوامل مدرسه قادر به انجام فعالیتهای مفیدی برای پیشگیری از قلدری هستند، مدارس، دانشآموزان و معلمان میتوانند زمینهساز بروز آن باشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قلدری؛ مدیریت قلدری؛ دانشآموزان؛ معلمان تربیتبدنی؛ نظریه زمینهای | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,019 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 807 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,930,292 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,384,379 |