شیوه های مدیریتی رفتار قلدری در کلاس درس تربیت بدنی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 43، دوره 7، شماره 25، مهر 1397، صفحه 29-48 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.4643.1496 | ||
نویسندگان | ||
سمیه غلامی1؛ پرویز رضائی* 2 | ||
1استادیار و عضو هیات علمی مجتمع آموزش عالی لارستان، گروه روانشناسی لارستان، فارس، خیابان معلم، انتهای بلوار آزادی | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان ، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
قلدری، یکی از شایعترین مشکلات مدارس است؛ اما ابعاد این موضوع درکلاس تربیتبدنی بررسی نشده است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، شناسایی نمودهای رفتاری قلدری و دستیابی به شیوههای مدیریت رفتار قلدری، توسط معلمان تربیتبدنی بود. مطالعة حاضر به شیوۀ کیفی، ازنوع نظریة زمینهای، با مشارکت 15 نفر از معلمان تربیتبدنی و با نمونهگیری به شیوة نظری و هدفمند انجام شد. روش گردآوری دادهها مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته، تجزیهوتحلیل دادهها بهصورت کدگذاری دادهها، اعتبار مطالعه با استفاده از بازرس خارجی و اعتبارسنجی ازطریق اعضا انجام شد. یافتههای پژوهش با استفاده از خانوادة کدگذاری که استراس و کوربین (1990) ارائه کردهاند، از مصاحبهها استخراج شده است. نتایج نشانداد درحالیکه معلمان تربیتبدنی و عوامل مدرسه قادر به انجام فعالیتهای مفیدی برای پیشگیری از قلدری هستند، مدارس، دانشآموزان و معلمان میتوانند زمینهساز بروز آن باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
قلدری؛ مدیریت قلدری؛ دانشآموزان؛ معلمان تربیتبدنی؛ نظریه زمینهای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 986 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 790 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,816,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,304,475 |