تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,559,437 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,074 |
نقش واسطهای عزتنفس درتأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت سرویس بدمینتون | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 12، دوره 7، شماره 23، اردیبهشت 1397، صفحه 205-218 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.5404.1560 | ||
نویسندگان | ||
فرشید طهماسبی* 1؛ علی نقدی فتح آبادی2 | ||
1استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
بازخورد هنجاری درنتیجة یادگیری بهتر باعث افزایش خودکارآمدی، خودواکنشی مثبت و علاقه به تکلیف میشود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر بازخورد هنجاری در افراد با عزتنفس بالا و پایین در یادگیری سرویس بلند بدمینتون انجام شد. تعداد 60 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه پیامنور دلفان به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای همگنکردن شرکتکنندگان، یک مرحله پیشآزمون 10 کوششی اجرا شد و براساس امتیاز بهدستآمده و پرسشنامة عزتنفس کوپر، شرکتکنندگان در چهار گروه 15 نفری بهصورت تصادفی قرار گرفتند و بهمدت 12 جلسه تمرین کردند. 48 ساعت پس از آزمون اکتساب، آزمون یادداری اجرا شد و نتایج ثبت گردید. نتایج نشان داد که ارائة بازخورد هنجاری مثبت در افراد با عزتنفس بالا، اثر تسهیلکنندهتری بر یادگیری مهارت سرویس بلند بدمینتون در مراحل اکتساب و یادداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اکتساب؛ بازخورد هنجاری؛ سرویس بدمینتون؛ عزتنفس؛ یادداری | ||
مراجع | ||
1. Ávila, T. G., Chiviacowsky, C., Wulf, G., & Lethwaite, R. (2012). Positive social-comprative feedback enhances motor learning in children. Psychology of Sport and Exercise, 13(6), 849-53. 2. Ahmadi, P. Sabzi, A. Heirani, A. Hasanvand B. (2011) The effect of feedback after good, goodpoor trials, and self-control conditions an acquisition and learning of force production task. Facta Universitatis, Series: physical education and sport. 9(1); 35-43. 3. Azimi, R., & Seyed, F. (2015). Impact of body composition feedback on physical activity, fat percentage, and self-esteem of young girls. Salamat Behdasht Ardabil, 7(3), 312-20. (In Persian) 4. Badami R, Kohestani S, Taghian F. (2011). Feedback on more accurate trials enhances learning of sport skills. World applied sciences: journal. 133; 537-40. 5. Besharat, M. A. (2007). Can observational practice facilitate error recognition and movement production, Research for Quarterly Exercise and Sport, 4, 331-4. (In Persian) 6. Banari, N., Zarghami, M., & Savari, M. R. (2016). The effect of normal feedback on learning of throwing skill in 8-10 years old mentally retarded children in Ahvaz. First National Conference on Sport Sciences Developments in Health, Prevention, and Championship, Tehran, iran. (In Persian) 7. Bisinger, C., Laure, P., & France, A. M. (2006). Regular extracurricular sports practice does not prevent moderate or severe variations in self-esteem or trait anxiety in early adolescents. Journal of sport science & medicine, 2006, 5(1), 124. 8. Donnelly, J. W., Eburne, N., & Kittleson, M. (2001). Mental health: Dimensions of self-esteem and emotional well-being. Boston: Allyn and Bacon. 9. Estiri, Z., & Fazeli, M. (2016). The role of trait anxiety in impact of positive and negative feedback on learning of power task. Sports Psychology Studies, 18, 201-7. (In Persian) 10. Guadagnoli, M. A., & Lee, T. D. (2004). Challenge point: A framework for conceptualizing the effects of various practice conditions in motor learning. Journal of Motor Behavior, 36, 212-24 11. .Gomes, D.R. (1980). The influence of motor task types on modeleffectiveness. Unpublished doctoral dissertation journal sport psychology. (3), 17-29. 12. Hayes S. J., Ashford. D., & Bennett. S. J. (2008). Goal-directed imitation: The means to an end. Acta Psychologica, 127, 407–15. 13. Hadavi, F. (2007). Measurement and evaluation in physical education. Tehran: Teacher Training University. (In Persian) 14. Hutchinson, J. C., Sherman, T., & Martinovic, N. (2008). The effect of manipulated self-efficacy on perceived and sustained effort. Applied Sport Psychology, 20, 457-72. 15. Jahanbakhsh, H. Boshary, N. (2014). The effect of normative feedback on the learning of target shooting skills in children aged 8 to 11 years: Journal of Growth and Learning. 6(10), 120-7. 16. Jordan, P. Davis, M. Mazloom, P. (2017). Brief motivational interviewing and normative feedback for adolescents: Change language and alcohol use outcomes. Journal of sport science & medicine, 6(10), 215-20. 17. Joanne, R., Smith, W. R. (2017) When and how does normative feedback reduceintentions to drink irresponsibly? An experimental investigation. Addiction Research & Theory, 26(4), 2-19. 18. Lewthwaite, R., & Wulf, G. (2010). Social-comparative feedback affects motor skill learning. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 63, 738-49. 19. Avil, L. T., chiviacowsky, S., Wulf, G., & Lethwaite, R. (2012). Positive social-comprative feedback enhances motor learning in children. Psychology of Sport Exercise and, 13(6), 849-53. 20. Magill, R. A. (2011). Motor learning and control: Concepts and applications (9th ed). McGraw-Hill publisher. 21. Maleki, B., Mohammadzadeh, H., Seyyed Ameri, M. H., & Zamani Sani, H. (2011). Investigating the relationship between self-esteem and developmental motivation in successful and unsuccessful athletes in West Azarbaijan. Research in Rehabilitation Sciences, 7(1), 83-74. (In Persian) 22. Mahmoudi, A., & Betsur, N. (2010). Relationship between adjustment and self-estee alexithymia scale with a sample of Iranian students. Psychological Reports, (1), 75-86. (In Persian) 23. Mahoney, M. J., Gabriel, T. J., & Perkins, T. J. (1987). Psychological skills and exceptional athletic performance. The Sport Psychologist, 1(3), 189-99. 24. Raj, P., & Agarwal, S. (2005). Behavioural intervention in school setting: Enhancing self-esteem and controlling behavioural problems. National Academy of Psychology, 50(4), 348-51. 25. Ross, D., & Bird, A. M. (2004). Effect of modeling and videotape feedback and bowling motor skills: Theory into practice. Human Movement Science, 1, 35-62. 26. Schmidt, R, A., & Wisberg, C, A. (2000). Motor learning and performance: A problem-based learning approach (2nd ed.). Champaign, IL: Human Kinetics. 27. Schmidt, R. A., & Lee, T. D. (2014). Motor control and learning: A behavioral emphasis (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics. 28. Salmoni, A., Schmidt, R. A., & Walter, C. B. (1984). Knowledge of results and motor learning: A review and critical reappraisal. Psychological Bulletin, 95, 355-86. 29. Wulf, G., Chiviacowsky, S., & Lewthwaite, R. (2010). Normative feedback effects on learning a timing task. Research Quarterly for Exercise and Sport, 81, 425-31. 30. Wulf, G., Chiviacowsky, S., & Lewthwaite, R. (2012). Altering mindset can enhanced motor learning in older adults. Psychology and Ageing, 27, 14-21. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 664 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |