مقایسة تبحر حرکتی، رفتار و پیشرفت تحصیلی کودکان هشت تا 10 سالة دارای تولد زودرس با همتایان طبیعی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 33، مهر 1397، صفحه 89-104 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.5195.1605 | ||
نویسندگان | ||
رزا رهاوی عزآبادی* 1؛ پریسا حجازی دینان1؛ ندا حمیدی2 | ||
1استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، تهران | ||
2کارشناسیارشد رفتارحرکتی، دانشگاه الزهرا، تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسة تبحر حرکتی، رفتار درونی (اضطراب) و بیرونی (پرخاشگری) و پیشرفت تحصیلی کودکان هشت تا 10 سالة دارای تولد زودرس با همتایان طبیعی بود.شرکتکنندگان در پژوهش 50دانشآموز دختر از مدارس ابتدایی دولتی استان کرمانشاه با میانگین سنی 9/0±84/8 سال بودند. میانگین وزن تولد کودکان زودرس 15/0±31/2 و میانگین وزن تولد کودکان طبیعی 16/0±44/3 بودکه شرکتکنندگان بهصورت دردسترس با توجه به کارت واکسن و فرم اطلاعات فردی از 10 مدرسه انتخاب شدند و براساس شرایط تولد، به دو گروه (کودکان زودرس و کودکان طبیعی) تقسیم شدند. ازآزمون تبحر حرکتی لینکلن- اوزرتسکی برای ارزیابی تبحر حرکتی، از پرسشنامة اضطراب اسپنس برای ارزیابی رفتار درونی، از پرسشنامة خشم نلسون برای ارزیابی رفتار بیرونی و برای سنجش پیشرفت تحصیلی از نمرات دروس ریاضی، علوم، فارسی در کارنامة مدرسة سال تحصیلی 96-1395 استفاده شد.دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شدند.نتایج نشان داد که بین گروه کودکان طبیعی و گروه کودکان زودرس در تبحر حرکتی، رفتار درونی، رفتار بیرونی و پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد. یافتهها نشان داد که تولد زودرس دارای عواقب بلندمدت منفی در سه حوزة تبحر حرکتی، رفتار کودکان و پیشرفت تحصیلی است. با توجه به نیاز کودکان با تولد زودرس به آموزش در حیطههای رفتاری و تحصیلی، توصیه میشود مدرسه و خانواده از این کودکان حمایت بیشتری ازقبیل نظارت، راهنمایی و مداخلات آموزشی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ پرخاشگری؛ پیشرفت تحصیلی؛ تبحر حرکتی؛ تولد زودرس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 677 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,813,939 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,303,461 |