نقش کینماتیکهای شنیداری حرکت در بازتولید و یادگیری مشخصات فضایی الگوی حرکت | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 33، مهر 1397، صفحه 125-148 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.5504.1644 | ||
نویسنده | ||
حسام رمضان زاده* | ||
استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر سانیفیکیشن حرکت (تبدیل مشخصات کینماتیک یا کینتیک حرکت به صدا) همراه با الگوی بینایی بر بازتولید و یادگیری مشخصات فضایی الگوی حرکت بود. تعداد 30 آزمودنی بهصورت دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه الگودهی بینایی، الگودهی بینایی–شنوایی (تککانالی) و الگودهی بینایی-شنوایی (دوکانالی) قرار گرفتند.افراد در گروه بینایی، الگوی پرتاب آزاد بسکتبال فرد ماهری را تماشا میکردند و افراد در گروههای بینایی–شنوایی، همزمان با الگوی بینایی، سرعت زاویهای مفصل آرنج (گروه تککانالی) و سرعت زاویهای مفاصل آرنج و مچ (گروه دوکانالی) را بهصورت سانیفیکیشن دریافت میکردند. در مرحلة اول، الگوی موردنظر پنج مرتبه ارائه شد و بلافاصله پس از هر بار، هر سه گروه مشابه با الگو را اجرا کردند (بازتولید). سپس، گروهها در مراحل پیشآزمون، اکتساب (چهار جلسه، 160 کوشش) و یادداری (48 ساعت بعد) شرکت کردند. در همة مراحل، الگوی سرعت زاویهای و مسافت زاویهای مفاصل آرنج و مچ افراد بر الگوی فرد ماهر منطبق شد و ریشة میانگین مجذور خطا محاسبه شد. درنهایت، سه خطا شامل خطای فضایی سرعت زاویهای، خطای فضایی مسافت زاویهای و خطای حداکثر دامنۀ حرکتی فلشکن مفاصل آرنج و مچ بهدست آمد. نتایج نشان داد که در مرحلة بازتولید، در متغیر خطای فضایی سرعت زاویهای (P = 0.042) و در آزمونهای اکتساب و یادداری، در هر سه خطای ذکرشده بین گروهها تفاوت معناداری به نفع گروههای دو حسی وجود دارد (P < 0.05). نتایج این پژوهش بر نقش مهم کینماتیکهای شنیداری حرکت در متغیرهای فضایی الگوی حرکت و عملکرد نهایی افراد تأکید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
سانیفیکیشن؛ الگودهی بینایی- شنوایی؛ خطای فضایی الگوی حرکت؛ شوت جفت بسکتبال | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,043 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 595 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,814,011 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,303,539 |