تأثیر روشهای تمرین کمخطا، پرخطا و مقیاسبندی تجهیزات بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 7، دوره 9، شماره 30، بهمن 1396، صفحه 115-134 اصل مقاله (1.4 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.4307.1511 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد صحبتیها1؛ علی اکبر جابری مقدم2؛ مهدی شهبازی* 3 | ||
| 1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه تهران | ||
| 2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران | ||
| 3دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسة تأثیر روشهای تمرین کمخطا، پرخطا و مقیاسبندی تجهیزات بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان بود. بدینمنظور 50 دانشآموز پسر ده ـ دوازده ساله که سابقة فعالیت ورزشی داشتند، بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شکل تصادفی به پنج گروه دهنفره (تمرین با تجهیزات مقیاسبندیشده از فاصلة ثابت، تمرین با تجهیزات استاندارد [مقیاسبندینشده] از فاصلة ثابت، تمرین کمخطا با تجهیزات مقیاسبندیشده، تمرین کم خطا با تجهیزات استاندارد و تمرین پرخطا با تجهیزات مقیاسبندیشده) تقسیم شدند. مرحلة اکتساب پنج جلسه بود و در هر جلسه 50 کوشش اجرا شد. آزمون ها شامل آزمون انتقال و یادداری بودند. آزمون انتقال با 10 پرتاب از فاصلة سهونیممتری از حلقهای با ارتفاع 8/2 متر با توپ شش، در آخرین روز اکتساب و 10 دقیقه پس از آخرین کوشش اجرا شد. آزمون یادداری نیز بهصورت طرح انتقال دوگانه با 10 پرتاب از فاصلة سهونیممتری از حلقه با توپ سایز پنج و هفت بهترتیب با ارتفاع حلقة 60/2 و 05/3 متری، 24 ساعت بعد از آخرین جلسة اکتساب برگزار شد. داده ها با استفاده از آزمون های تی همبسته، تحلیل واریانس یکسویه و مرکب در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند. مقایسة متغیر دقت گروه ها در آزمون یادداری و انتقال نشان داد که بین گروه ها تفاوت معناداری وجود ندارد (P˃0.05). باوجوداین، الگوی پرتاب گروههای تمرین با تجهیزات مقیاسبندی شده بهتر از گروه تمرین با تجهیزات استاندارد بود (P<0.05). بهطورکلی بر اساس نتایج پژوهش حاضر، تمرین با استفاده از تجهیزات مقیاسبندیشده باعث شکلگیری بهتر الگوی حرکت در کودکان میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مقیاسبندی تجهیزات؛ تمرین کمخطا؛ پرتاب آزاد بسکتبال؛ کودکان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,615 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 844 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,155 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,848,082 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,333,655 |