تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,505,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,184 |
تأثیر روشهای تمرین کمخطا، پرخطا و مقیاسبندی تجهیزات بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 30، بهمن 1396، صفحه 115-134 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.4307.1511 | ||
نویسندگان | ||
محمد صحبتیها1؛ علی اکبر جابری مقدم2؛ مهدی شهبازی* 3 | ||
1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه تهران | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران | ||
3دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسة تأثیر روشهای تمرین کمخطا، پرخطا و مقیاسبندی تجهیزات بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان بود. بدینمنظور 50 دانشآموز پسر ده ـ دوازده ساله که سابقة فعالیت ورزشی داشتند، بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شکل تصادفی به پنج گروه دهنفره (تمرین با تجهیزات مقیاسبندیشده از فاصلة ثابت، تمرین با تجهیزات استاندارد [مقیاسبندینشده] از فاصلة ثابت، تمرین کمخطا با تجهیزات مقیاسبندیشده، تمرین کم خطا با تجهیزات استاندارد و تمرین پرخطا با تجهیزات مقیاسبندیشده) تقسیم شدند. مرحلة اکتساب پنج جلسه بود و در هر جلسه 50 کوشش اجرا شد. آزمون ها شامل آزمون انتقال و یادداری بودند. آزمون انتقال با 10 پرتاب از فاصلة سهونیممتری از حلقهای با ارتفاع 8/2 متر با توپ شش، در آخرین روز اکتساب و 10 دقیقه پس از آخرین کوشش اجرا شد. آزمون یادداری نیز بهصورت طرح انتقال دوگانه با 10 پرتاب از فاصلة سهونیممتری از حلقه با توپ سایز پنج و هفت بهترتیب با ارتفاع حلقة 60/2 و 05/3 متری، 24 ساعت بعد از آخرین جلسة اکتساب برگزار شد. داده ها با استفاده از آزمون های تی همبسته، تحلیل واریانس یکسویه و مرکب در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند. مقایسة متغیر دقت گروه ها در آزمون یادداری و انتقال نشان داد که بین گروه ها تفاوت معناداری وجود ندارد (P˃0.05). باوجوداین، الگوی پرتاب گروههای تمرین با تجهیزات مقیاسبندی شده بهتر از گروه تمرین با تجهیزات استاندارد بود (P<0.05). بهطورکلی بر اساس نتایج پژوهش حاضر، تمرین با استفاده از تجهیزات مقیاسبندیشده باعث شکلگیری بهتر الگوی حرکت در کودکان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مقیاسبندی تجهیزات؛ تمرین کمخطا؛ پرتاب آزاد بسکتبال؛ کودکان | ||
مراجع | ||
1. Renshaw I, Chow JY, Davids K, Hammond J. A constraints-led perspective to understanding skill acquisition and game play: A basis for integration of motor learning theory and physical education praxis? Physical Education and Sport Pedagogy. 2010;15(2):117-37. 2. Pellett TL, Henschel-Pellett HA, Harrison JM. Influence of ball weight on junior high school girls' volleyball performance. Perceptual and motor skills. 1994;78(3 suppl):1379-84. 3. Capio C, Poolton J, Sit C, Holmstrom M, Masters R. Reducing errors benefits the field‐based learning of a fundamental movement skill in children. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. 2013;23(2):181-8. 4. Capio C, Poolton J, Sit C, Eguia K, Masters R. Reduction of errors during practice facilitates fundamental movement skill learning in children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research. 2013;57(4):295-305. 5. Paas F, Van Gog T, Sweller J. Cognitive load theory: New conceptualizations, specifications, and integrated research perspectives. Educational Psychology Review. 2010;22(2):115-21. 6. Buszard T, Farrow D, Reid M, Masters RS. Scaling sporting equipment for children promotes implicit processes during performance. Consciousness and cognition. 2014;30:247-55. 7. Kachel K, Buszard T, Reid M. The effect of ball compression on the match-play characteristics of elite junior tennis players. Journal of sports sciences. 2015;33(3):320-6. 8. Poolton J, Masters R, Maxwell J. The relationship between initial errorless learning conditions and subsequent performance. Human movement science. 2005; 24(3): 362-78. 9. Maxwell J, Masters R, Kerr E, Weedon E. The implicit benefit of learning without errors. The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A. 2001; 54(4): 1049-68. 10. Seyedzadeh F. Comparing the effects of errorless and errorful practice on fundamental kick skill implicit learning and psychological factors of 10 year old garls. Tehran: Alzahra University; 2013. (In Persian) 11. Hasan Barani F. Comparison of the effect of errorless, errorfull and constant training on effort, accuracy and kinematic variables of implementation in the learning of a Throwing task. Tehran: Shahid Beheshti; 2012. (In Persian) 12. Maxwell JP, Capio CM, Masters RS. Interaction between motor ability and skill learning in children: Application of implicit and explicit approaches. European journal of sport science. 2017;17(4):407-16. 13. Poolton J, Masters R, Maxwell J. Passing thoughts on the evolutionary stability of implicit motor behaviour: Performance retention under physiological fatigue. Consciousness and cognition. 2007;16(2):456-68. 14. Buszard T, Reid M, Masters RS, Farrow D. Scaling Tennis Racquets During PE in Primary School to Enhance Motor Skill Acquisition. Research quarterly for exercise and sport. 2016;87(4):414-20. 15. Farrow D, Reid M. The effect of equipment scaling on the skill acquisition of beginning tennis players. Journal of Sports Sciences. 2010;28(7):723-32. 16. Arias JL, Argudo FM, Alonso JI. Distances and shooting zones as a function of mass of basketball among 9-to 11-year-old male players. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation. 2012;34(1):1-11. 17. Edwards W. Motor learning and control: from theory to practice: Cengage Learning; 2010.p. 152-155. 18. Davids KW, Button C, Bennett SJ. Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach: Human Kinetics; 2008.p. 144-146. 19. Timmerman E, De Water J, Kachel K, Reid M, Farrow D, Savelsbergh G. The effect of equipment scaling on children’s sport performance: the case for tennis. Journal of sports sciences. 2015;33(10):1093-100. 20. Arias J, Argudo F, Alonso J. Effect of basketball mass on shot performance among 9-11 year-old male players. International Journal of sports science and coaching. 2012;7(1):69-80. 21. Hammond J, Smith C. Low compression tennis balls and skill development. Journal of Sports Science and Medicine. 2006;5:575-81. 22. Larson EJ, Guggenheimer JD. The effects of scaling tennis equipment on the forehand groundstroke performance of children. Journal of Sports Science and Medicine. 2013;12:323-31. 23. Faul F, Erdfelder E, Lang A-G, Buchner A. G* Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior research methods. 2007;39(2):175-91.Taherpouri T, Shafinia P, Zarqami M. The effect of eye and hands laterality on learning of free throw in Basketball Motor Learning and development. 2014;8(3):413-34. (In Persian) 24. Masters RS. Knowledge, knerves and know‐how: The role of explicit versus implicit knowledge in the breakdown of a complex motor skill under pressure. British journal of psychology. 1992;83(3):343-58. 25. Perreault ME, French KE. External-focus feedback benefits free-throw learning in children. Research quarterly for exercise and sport. 2015;86(4):422-7. 26. Wulf G, Raupach M, Pfeiffer F. Self-controlled observational practice enhances learning. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2005;76(1):107-11. 27. Salehi H. The effects of contextual interference on the method and result of the shooting basketball performance. Motor Behavior and sport psychology. 2011(7): 45-62. (In Persian) 28. Hardy L, Parfitt G. A catastrophe model of anxiety and performance. British journal of psychology. 1991;82(2):163-78. 29. Keetch KM, Lee TD, Schmidt RA. Especial skills: Specificity embedded within generality. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2008;30(6):723-36. 30. Samadi H, Kooshan M, Farrokh Z, Ahmadi M, Keivanlou F, Arjmandi M. The effect of practice arrangements on acquisition, retention and transfer of generalized motor program. Sabzevar University of Medical Sciences and Health Services 2012;18(4):272-9. (In Persian) 31. Schmidt RA, Lee TD. Motor control and learning: A behavioral emphasis: Human kinetics Champaign, IL; 2011.p.337. 32. Ghamari A, Mohamadi J, Mohamadi M. The effect of errorless and error full practice on learning and transfer of dart throwing skill in adolescents with intellectual disabilities. motor behavior. 2015;7(21):111-26. (In Persian) 33. Chase MA, Ewing ME, Lirgg CD, George TR. The effects of equipment modification on children's self-i and basketball shooting performance. Research Quarterly for Exercise and Sport. 1994;65(2):159-68. 34. Masters RS, Maxwell JP. 10 Implicit motor learning, reinvestment and movement disruption. Skill acquisition in sport: Research, theory and practice. 2004:207. 35. Buszard T, Farrow D, Zhu FF, Masters RS. Examining movement specific reinvestment and working memory capacity in adults and children. International Journal of Sport Psychology. 2013;44(4):351-66. 36. Guadagnoli MA, Lee TD. Challenge point: a framework for conceptualizing the effects of various practice conditions in motor learning. Journal of motor behavior. 2004;36(2):212-24. 37. Hodges N, Williams MA. Skill acquisition in sport: research, theory and practice: Routledge; 2012.p. 115-22. 38. Williams AM, Davids K, Williams JGP. Visual perception and action in sport: Taylor & Francis; 1999. p.316-38. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,377 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 669 |