تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,506,576 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,290 |
تعیین روایی و پایایی آگاهی بدنی آزمون ادراکی حرکتی پوردو | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 30، بهمن 1396، صفحه 87-100 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.4028.1482 | ||
نویسندگان | ||
مریم امیری* 1؛ فرهاد قدیری2 | ||
1کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهران | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعة حاضر بررسی روایی و پایایی آگاهی بدنی آزمون ادراکی ـ حرکتی پوردو است. در این پژوهش 400 دانشآموز کلاس اول بهعنوان نمونة آماری از میان همة دانشآموزان کلاس اول مقطع ابتدایی شهرستان اهواز (10349 نفر) برای روانسنجی این آزمون انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، آزمون ادراکی ـ حرکتی پوردو بود. برای تعیین اعتبار عاملی اکتشافی از روش تحلیل عاملی مؤلفههای اصلی، برای تعیین اعتبار عاملی تأییدی از الگوی معادلات ساختاری و برای تعیین پایایی زمانی از ضریب همبستگی درونطبقهای به روش آزمون مجدد استفاده شد. یافتهها، پایایی آزمونهای تشخیص بخشهای بدن (ICC-0.95)، عبور از مانع (ICC-0.92)، تقلید حرکات (ICC-0.96)، برتری جانبی (ICC-0.90) و جهتیابی (ICC-0.89) را نشان داد. روایی آگاهی بدنی آزمون پوردو با استفاده از روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی) و روایی تحلیل عاملی تأیید شد. نتایج نشان داد آزمون آگاهی بدنی پوردو با درصد واریانس 63/29 در عامل اول که مربوط به آزمون تشخیص راست و چپ بدن، برتری جانبی، جهتیابی و تقلید حرکات است و 04/29 در عامل دوم که مربوط به آزمون تشخیص بخشهای بدن میشود، از روایی سازة مطلوبی برخوردار است؛ بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که آزمون آگاهی بدنی پوردو از اعتبار و پایایی لازم برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری مناسب برای تعیین آگاهی بدنی و تشخیص مشکلات آگاهی بدنی کودکان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون ادراکی ـ حرکتی پوردو؛ پایایی؛ روایی؛ آگاهی بدنی | ||
مراجع | ||
1. Payne VG, Isaacs LD. Khalaghi H, Khajavi D. Trans. Human motor development: A lifespan approach. Arak: Arak university publication; 2002:135-55. 2. NASPE. Appropriate practices in movement programs for children age 3-5. An association of the American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance. 2009; 3: 20-1.www. naspeinfo.org. 3. Gallahue DL, Ozmun JC. Hemayattalab R, Ghasemi A. Trans. Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. Tehran: Elm-va-Harkat Publication; 2006. 415. )In Persian( 4. Yarmohammdian A. Psychomotor impairment and rehabilitation of the cognitive therapies for children with special needs. Tehran: Danjeh Publication; 2009. )In Persian( 5. Bagheri M, Shahsavari A. The effect of physical activity, especially in social adjustment and perceptual motor performance of mentally retarded student. Journal of special education; 2008.) In Persian( 6. Margaret S. Active baby, healthy brain: 135 Fun Exercises and Activity to maximize your child's brain development from birth through age 5½. New York: Georges Makaila; 2008. 165-203. 7. Daw J F. The effect of special exercises on body image in mentally retarded children-a tentative exploration. The slow learning child. 1964; 11(2): 109-16. 8. Haywood KM, Getchell N. Namazizadeh M, Aslankhany M A, Shojaei M. Trans. Life span motor development. Tehran: Elm-va-Harkat Publication; 2009. 291. ) In Persian( 9. Sheykh Mahmood, Taheri Morteza. Motor development& Physical growth. Tehran: Bamdad Book Publication; 2010:178-200. ) In Persian( 10. Simons, L J, Raymaekers A, Vandenbussche I. Body awareness in preschool children with psychiatric disorder. Research in development disabilities. 2011. 32(2011); 1623-30. 11. Kazemi Y, Heyrani A, Mehrabian G. The effect of native games on motor development and aggressive preschool children. Journal development and motor learning; 2016. ) In Persian( 12. Levenspiel M J. A study of the relationships between selected perceptual- motor behaviours and achievement in reading; achievement in mathematics; classroom behaviour; academic self- concept; and academic motivation for first and third grade boys and girls [Doctoral dissertation]. United State: University Oregon; 1975. 13. Ismail A H, Gruber JJ. Motor aptitude and intellectual performance. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1967. 14. Plack JJ. An evaluation of the Purdue Perceptual-Motor Survey as a predictor of academic and motor skills [Doctoral dissertation]. Minneapolis: University of Minnesota; 1970. 15. Little SJ. An investigation of the relationships between perceptual-motor proficiency, intelligence and academic achievement in a population of normal third-grade children [Doctoral dissertation]. College Park: University of Maryland; 1970. 16. Landis S. Review in: The 7th mental measurements year book. Buros. Highland Park. 1972. 1285. 17. Ottenbache K J, Tomchek S D. Reliability analysis in therapeutic research: practice and procedure. American Journal of Occupational Therapy. 1992. 47: 6-10. 18. Foster J, Bakus E, Yavorsky Ch. Understanding and using advanced statistic. London: SAGE Publications Ltd; 2006.123. 19. Kalantari Khalil. Processing and analysis of data on the economic and social research (Application use SPSS). Tehran: Sharif Publication; 2008. 65. ) In Persian | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,929 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,025 |