تأثیر قابلیت محیط (فراهمسازها) روی ادراک بینایی و تعادل کودکان دچار اختلالات ذهنی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 10، دوره 9، شماره 30، زمستان 1396، صفحه 165-182 اصل مقاله (2.07 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2017.4626.1542 | ||
| نویسندگان | ||
| مرتضی همایون نیا* 1؛ محمود شیخ2؛ رسول حمایت طلب3؛ شهناز شهربانیان4 | ||
| 1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران | ||
| 2دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران | ||
| 3استاد رفتار حرکتی، دانشگاه تهران | ||
| 4استادیار آسیبشناسی ورزشی، دانشگاه تهران. گروه آسیب شناسی ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان. گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر قابلیت محیط (فراهمسازها) روی ادراک بینایی و تعادل کودکان دچار اختلالات ذهنی شش تا نهساله بود.این پژوهش کاربردی و از نوع نیمهتجربی )مداخلهای( بود. جامعةآماریاینپژوهشتمامکودکان دچار اختلالات ذهنی ششتا نهسالة در سال 1396 به تعداد 175 کودک بود. با توجه به امکانات و همکاری مدیران و معلمان مدارس استثنایی شهر ستان، از این تعداد، 50 دانشآموز پسر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس بهصورت تصادفی در یکی از گروههای آزمایش یا کنترل قرار گرفتند (25 نفر در هر گروه). آزمودنیها در گروه آزمایش بهمدت 36 جلسه (سه ماه و هفته ای سه جلسه) و هر جلسه 30 تا 45 دقیقه تحت آموزش و تمرین برنامههای خاصی که شامل فراهمسازی محیطی با قابلیت زیاد در راستای بهبود متغیرهای پژوهش بود و در محیط مدرسه اجرا میشد قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارتهای رشد حرکتی کودکان از آزمون تبحر حرکتی بروینینکز ـ اوزرتسکی و آزمون مهارتهای ادراک بینایی (TVPS) استفاده شد. دادهها با روش آماری آنالیز کوواریانس تجزیهوتحلیل شدند.نتایج بهدستآمده نشان داد که فراهمسازها روی مهارتهای رشد حرکتی در دو مهارت ادراک بینایی و تعادل تأثیر داشته است (P<0.01)،همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که فراهمسازها در متغیر اکمال بینایی (تشخیص شکلها از نمادهای ناکامل آنها) تأثیری نداشتند (P>0.05). یافتههای پژوهش نشان داد که لازم است به محیط و تواناییهای محیطی و استفاده از روشهای مناسب فراهمسازی بهمنظور افزایش ادراک بینایی و تعادل کودکان دارای اختلال ذهنی توجه ویژه داشت و با استفاده از قابلیت محیط، مهارتهای ادراک بینایی و تعادل را در کودکان دچار اختلال ذهنی بهبود بخشید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فراهمسازها؛ تعادل؛ ادراک بینایی؛ کودکان دچار اختلال ذهنی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,395 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,188 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,208 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,284,660 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,538,805 |