تأثیر هشت هفته تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر تبحر حرکتی، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 3، دوره 9، شماره 30، بهمن 1396، صفحه 57-70 اصل مقاله (1.27 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.3599.1437 | ||
| نویسندگان | ||
| بهزاد محمدی اورنگی* 1؛ رسول یاعلی2؛ ندا شهرزاد2 | ||
| 1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه خوارزمی | ||
| 2استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر تبحر حرکتی، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونة پژوهش 60 کودک (30 پسر و 30 دختر) با اختلال هماهنگی رشدی بودند که به روش خوشهای هدفمند انتخاب شدند. برای تشخیص اختلال از پرسشنامة تشخیص اختلال هماهنگی رشدی، از مقیاس مارچ و همکاران برای اضطراب، از مقیاس افسردگی دوران کودکی لانگ و تیشر برای سنجش افسردگی و از آزمون برونینکس ـ اوزرتسکی ـ دو برای تبحر حرکتی استفاده شد. ورزش ایروبیک طی هشت هفته آموزش داده شد. برای بررسی اثرات تمرین ایروبیک بر متغیرهای وابسته، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر سه فاکتور اضطراب، افسردگی و تبحر حرکتی، گروه تجربی در پسآزمون پیشرفت داشته است (P<0.001)؛ اما در گروهکنترل پیشرفت معنادار نیست (0.05>P). همچنین گروه آزمایش دختران نسبت به گروه آزمایش پسران پیشرفت بیشتری داشته است. در تفسیر این نتایج میتوان گفت تأثیر ورزش ایروبیک بر تبحر حرکتی، اضطراب و افسردگی بهدلیل مهیجبودن، شادبودن و به چالش کشاندن کودک از طریق ترکیب حرکات است؛ بنابراین پیشنهاد میشود برای ارﺗﻘﺎی ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﮐﺘﯽ و همچنین کاهش اضطراب و افسردگی ﮐﻮدﮐﺎن در ﻣﺪارس از ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ تمرینی ایروبیک در ﺳﺎﻋﺎت تربیتبدنی و ورزش اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرین ایروبیک؛ تبحر حرکتی؛ اضطراب؛ افسردگی؛ اختلال هماهنگی رشدی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,360 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,876 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,172 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,993,893 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,408,170 |