تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,506,877 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,426 |
تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر روابط مربی- ورزشکار | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 46، بهمن و اسفند 1396، صفحه 105-124 اصل مقاله (424.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2017.4360.1838 | ||
نویسندگان | ||
اکرم محمدی1؛ وحید ذوالاکتاف2؛ مهدی نمازی زاده3؛ روح الله عسگری گندمانی* 4 | ||
1کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان | ||
2دانشیار فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه اصفهان | ||
3استاد رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، مطالعة میزان اثربخشی یک دورة فشردة آموزش مهارتهای ارتباطی بر رابطة مربی و ورزشکار بود. ماهیت فردی و ماهیت ورزشی (رشتة ورزشی) و ارتباط آنها با تفاوتهای موجود در رابطة مربیان و ورزشکاران بررسی شد. پژوهش از نوع نیمهتجربی بود و همة ورزشکاران تیمهای بانوان باشگاه ورزشی فولاد مبارکة سپاهان اصفهان که بالغ بر 400 نفر میشدند، جامعة آماری بودند. نمونة آماری تعداد 40 نفر از سه تیم بسکتبال، کاراته و شنابودند که ازطریق نمونهگیریخوشهای و بهصورتتصادفی ساده انتخاب شدند. ابتدا، ازطریق پرسشنامههای روابط مربی- ورزشکار و سیاهه کیفیت روابط پیشآزمون انجام شد. سپس، دورة آموزشی فشردة مهارتهای ارتباطی برگزار گردید و پس از دو هفته، پسآزمون اجرا شد. گروه اول، بسکتبالیستها بهاتفاق مربی خود، گروه دوم، شناگرها بدون مربی و گروه سوم، کاراتهکاها بودند که فقط مربی آنها در دورة آموزشی شرکت کرد. اعضای گروههای اول و دوم از آموزشها برای گرمکردن روابط استفاده کردند و مربی گروه سوم برای سردکردن روابط استفاده کرد. برحسب هدف، دادهها توسط انواع آنوا و رگرسیون چندعاملی تحلیل شد. نتایج نشان داد کهدر سه رشتة ورزشی، روابط مربی ـ ورزشکار متفاوت بود. در هر سه گروه، دورة آموزشی مهارتهای ارتباطی مؤثر بود و خطوط تغییرات سه گروه دارای تعامل بود؛ شناگران، پیشرفت؛ بسکتبالیستها پیشرفت بیشتر و کاراتهکاها پسرفت نشان دادند. براساس یافتهها میتوان گفت که کیفیت روابط مربی ـ ورزشکار بیشتر تابع ویژگیهای فردی آنها است و ارتباط زیادی با رشتة ورزشی ندارد. آموزش مربی و ورزشکار باهم، مؤثرتر از آموزش هریک از آنها است. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای ارتباطی؛ روابط مربی ـ ورزشکار؛ پرسشنامه | ||
مراجع | ||
1. Adie, J. W., & Jowett, S. (2010). Meta-perceptions of the coach-athlete relationship, achievement goals, and intrinsic motivation among sport participants. Journal of Applied Social Psychology 40(11), 2750–73. 2. Baker, J., Côté, J., & Hawes, R. (2006). The relationship between coaching behaviours and sport anxiety in athletes. Journal of Science and Medicine in Sport, 3(2), 110-19. 3. Bentler P. M. (1990). Comparative fit indices in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238-46. 4. Crover, R. (1998). Online sports, cyber fans are roaring. New York: Businss Week. 5. Daemi, A. (2001). Investigate the relationship between coaches’ anxiety and performance anxiety football player primary league in Gonabad city. (Unpublished master's thesis). Shahid Beheshti University, Tehran. (Persian). 6. Jowett S, N. toumanis N." The Coach-Athlete Relationship Questionnaire (CART – Q): Development and initial validation". Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. (2004). 14. 245–57. 7. Jowett, S. (2007). Interdependence analysis and the 3 + 1Cs in the coach-athlete relationship. In S. Jowett & D. Lavallee (Eds.), Social psychology in sport (15–27). Champaign, IL: Human Kinetics. 8. Jowett, S., & Cockerill, I. M. (2003). Olympic medallists' perspective of the athlete–coach relationship. Psychology of Sport and Exercise, 4(4), 313-31. 9. Jowett, S., & Cramer, D. (2010). The prediction of young athletes’ physical self from perceptions of relationships with parents and coaches. Psychology. Sport Exercise, 11(2), 140–7. 10. Jowett, S. (2009). Vlidating coach-athlete relationship measures with the nomological network, Measurement in Physical Education and Exercise Science, 13(1), 34-51. 11. Jowett, S., & Ntoumanis, N. (2004). Coach-athlete relationship questionnaire (CART-Q): Development and initial validation. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sport, 14(4), 245 -57. 12. Jowett, S., & Cockerill, I. M. (2003). Olympic medalists’ perspective of the coach - athlete relationship. Psychology of Sport & Exercise, 4(4), 313-31. 13. Jowett, S., & Chaundy, V. (2004). An investigation into the impact of coach leadership and coach–athlete relationship on group cohesion. Group Dynamics: Theory, Research and Practice, 8(4), 302–11. 14. Hampson, R., & Jowett, S. (2012). Effects of coach leadership and coach-athlete relationship on collective efficacy. The Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 24(2), 454-60. 15. Lafrenière, M.-A. K., Jowett, S., Vallerand, R. J., & Carbonneau, N. (2011). Passion for coaching and the quality of the coach-athlete relationship: The mediating role of coaching behaviours. Psychology. Sport Exercise. 12 , 144–52. 16. LaVoi, N. M. (2004). Dimensions of closeness and conflict in the coach-athlete relationship’. Paper Presented at the Meeting of the Association for the Advancement of Applied Sport Psychology, Minneapolis, MN. 17. Martens R. (1987). Coaches guide to sport psychology. Champaign, IL: Human Kinetics. 18. Nicholls, A. R., Jones, C. R., Polman, R. C. J., & Borkoles, E. (2009). Acute sport-related stressors, coping, and emotion among professional rugby union players during training and matches. Scand. J. Med. Sci. Sport, 19, 113–20. 19. Nicholls, A. R., & Perry, J. L. (2016). Perceptions of coach–athlete relationship are more important to coaches than athletes in predicting dyadic coping and stress appraisals: An actor–partner independence mediation model. Frontiers. Psychology, 7, 447, 1-12. 20. Pierce G. R., Sarason, I., G., & Sarason, B, R. (1991). General and relationships- based perceptions of social support: Are two constructs better than one? Journal of Personality and Social Psychology, 61 (6), 1028-39. 21. Poczwardowski, A., Henschen, K. P., & Barott, J. E. (2002). The athlete and the coach: Their relationship and its meaning. Results of an interpretive study. International Journal of Sport Psychology, 33(1), 114–40. 22. Pierce, G. R., Sarason, I., G., Sarason, B., R., Solky-Butzel, J. A., & Nagle, L. C. (1997). Assessing the quality of personal relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 14 (3), 339-56. 23. Rhind, D. J. A., & Jowett, S. (2010). Relationship maintenance strategies in the coach-athlete relationship: The development of the COMPASS model Journal of Applied Sport Psychology, 22 (1), 106–21. 24. Robbins, S. (1998). Management (6th edition). London: Prentice Hall. 25. Vallerand, Genevieve A. Mageau and Robert J. 2003. The coach- athlete relationship: a motivational model. Journal of sport sciences, 21(11), 883-904. 26. Vaught, C., & Pettil, D. (1998). An experiential approach to teaching in personal communication leadership and organization. Development Journal, 6(9), 5-12. 27. Weinberg, R. S., & Gould, D. (1995). Foundation of sport and exercise psychology. Mesa: Human Kinetics. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,892 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,109 |