تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,531,090 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,882 |
طراحی الگوی جامع کیفیت خدمات ارائهشده به تماشاگران لیگ برتر بسکتبال | ||
مطالعات مدیریت ورزشی | ||
مقاله 11، دوره 9، شماره 44، مهر 1396، صفحه 209-224 اصل مقاله (368.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2017.3676.1720 | ||
نویسندگان | ||
نوید آرازشی* 1؛ حسین سپاسی2؛ پریوش نوربخش2؛ مهوش نوربخش2 | ||
1دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات البرز | ||
2استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
چکیده | ||
ورزشگاههایی که تماشاگران زیادی را در خود جای میدهند، رویدادهای ورزشی را به یکی از مردمیترین رویدادهای جهانی تبدیل کردهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی جامع کیفیت خدمات رویدادهای ورزشی است که با توجه به این هدف، الگویی برای ارزیابی کمی و کیفی خدمات ارائهشده به تماشاگران در ایران طراحی شده است. روش پژوهش، همبستگی و به شیوة ترکیبی و طرح پژوهش، پیمایشی بود. جامعة آماری متشکل از تماشاگران حاضر در ورزشگاههای نُه تیم لیگ برتری بسکتبال فصل 95-94 بود (450N = ). نمونهگیری به روش سهلالوصول، غیرتصادفی (در دسترس) انجام شد. از پرسشنامة محققساخته که بر اساس پیشینه و مبانی نظری مطالعات کمی و کیفی مرتبط بود، استفاده شد. ضرایب همبستگی پیرسون بین عاملها بررسی شد و تحلیل عامل اکتشافی دادههای اصلی با استفاده از روش مؤلفههای اصلی به شیوة چرخش متعامد انجام گردید و تحلیل عامل تأییدی تکتک عوامل در نرمافزار آموس نسخة 23 انجام شد. نتایج نشان داد که بین کیفیت خدمات با کیفیت بازی، کیفیت داوری، تعامل، کیفیت محیط و ارزیابی کلی از بازی رابطة معناداری وجود دارد. یافتههای این پژوهش انجام برنامهریزی موثرتری را برای رویدادهای ورزشی پیشنهاد میکند تا به کمک آن بتوان درک بهتری از کیفیت خدمات، شیوة ارائة خدمات و رفتار مناسب با تماشاگران داشت. در پایان، پیشنهادهایی برای بهبود خدمات ارائهشده دررویدادهای ورزشی به فدراسیون بسکتبال و باشگاههای لیگ برتری ارائه شد که به کمک آنها رضایت تماشاگران رویدادهای ورزشی حاصل شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت خدمات؛ تماشاگران رویدادهای ورزشی؛ لیگ برتر بسکتبال | ||
مراجع | ||
1. Askariyan, F., & Majdani, S. (2014).Effect of different dimensions’ service quality in sport tourists' satisfaction at the Twenty-Eighth international cycling tour of Iran (Azerbaijan). The first national conference on tourism and green tourism, Hegmataneh environmental assessment association. (Persian).
2. Bernthal, M. J., & Sawyer, L. L. (2004). The importance of expectations on participatory sport event satisfaction: An exploration into the effect of athlete skill level on service expectations. The Sport Journal, 7(3), 142-59.
3. Beyrami, J., Beyrami, B., & Rezhimi, A. (2015). Comparing the quality of service in horseback riding clubs and volleyball in terms of spectators. Sport management studies, 29, 129-40. (Persian).
4. Chelladurai, P., & Chang, K. (2000). Targets and standards of quality in sport services. Sport Management Review, 3(1), 1-22.
5. Dobson, S & Goddard, J (2001). The Economics of football. United Kingdom: Cambridge University press.
6. Elahi, A., Godarzi, M., & Khabiri, M. (2006).Performance review the professional football League of the Islamic Republic of Iran and compare it with the Japan Professional Football League. Motion Journal, 27, 55-72. (Persian).
7. Esmaili, M., Moinfard, M., Shoshinasab, P., & Bnsbrdi, A. (2014). The relationship between quality of service with loyalty sport tourists Mashhad’s water sports park. Studies in Sport Management Basics, 1, 101-12. (Persian).
8. Gall, M. D., Borg, R. W., & Gall, P. G. (1996). Educational research. New York: Longman Publishers.
9. Grönroos, C. (1984). A service quality model and its marketing implications. European Journal of Marketing, 18(4), 36-44.
10. Hutt, M. D., &Speh, T. W. (2007). Business marketing management: B2B. South- Western Pub.
11. Kandampully, J. (2002). Services management: The new paradigm in hospitality. Frenchs Forest NSW: Pearson Education Australia.
12. Khatibzadeh, M., Koozechian, H., & Honarvar, A. (2011). Factors affecting the quality tourism services in derby’s of Esteghlal and Persepolis in terms of spectators. Journal of Sport Management, 6, 39-55. (Persian).
13. Ko, J. Y., Zhang, J., & Cattani, K. (2011). Assessment of event quality in major spectator sports. Managing Service Quality, 21(3), 304-22.
14. Mirkalayi, A., & Amirnezhad, S. (2011). The survey of customer satisfaction with the quality of services offered in the Amol’s private and public indoor pools. Sixth national Student Congress of Physical Education and Sport Sciences, Tehran, Institute of Physical Education and Sport Sciences. (Persian).
15. Shonk, D. J. (2006). Perceptions of service quality, satisfaction and the intent to return among tourists attending a sporting event (doctoral dissertation). The Ohio University, US.
16. Tzetzis, G., Alexandris, K., & Kapsampeli, S. (2014). Predicting visitors’ satisfaction and behavioral intentions from service quality in the context of a small-scale outdoor sport event. International Journal of Event and Festival Management, 5(1), 4-21.
17. van Duong, D., Binns, C. W., Lee, A. H., & Hipgrave, D. B. (2004). Measuring client-perceived quality of maternity services in rural Vietnam. Internationl Journal of Quality in Health Care: Journal of the International Society for Quality in Health Care, 16(6), 447-52.
18. Voon, B., Lee, N., & Murray, D. (2014). Sports service quality for event venues: Evidence from Malaysia. Sport Business and Management: An International Journal, 4(2), 125-41. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,046 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 402 |