تأثیر فعالیتهای ژیمناستیک و بازیهای آزاد بر مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان 3 تا 6 سال | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 23، دوره 7، شماره 25، مهر 1397، صفحه 1-14 اصل مقاله (785.8 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.4346.1451 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه صاحبی1؛ سیده منیژه عربی* 2؛ وحیده ولایتی3 | ||
1دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد. دانشجوی دکترا | ||
2گروه رفتار حرکتی. دانشکده علوم ورزشی. دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد. ایران.دانشجوی دکترا | ||
3دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد. دانشجوی دکترا | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر، مقایسة تأثیر فعالیتهای ژیمناستیک و بازیهای آزاد بر مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان سه تا شش سال بود. در این پژوهش علی- مقایسهای، ازبین کودکان شرکتکننده در کلاسهای ژیمناستیک و بازیهای آزاد، 200 نفر بهصورت تصادفی هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس رفتاری کودکان پیشدبستانی و مهدکودک استفاده شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات با آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس انجام شد. نتایج نشان داد که مهارتهای اجتماعی در هر دو گروه بازیهای آزاد و ژیمناستیک تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند؛ اما گروه بازیهای آزاد مشکلات رفتاری بیشتری در دو خردهمقیاس خودمحوری و عصبیبودن نسبت به گروه ژیمناستیک دارند. این دو نوع فعالیت بدنی نقش مشابهی در کاهش مشکلات رفتاری کودکان ندارند؛ بنابراین، نیاز به یک مربی با نظارت غیرمستقیم بر بازیهای کودکان با هدف کاهش مشکلات رفتاری آنها احساس میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین ژیمناستیک؛ بازی های آزاد؛ مهارت های اجتماعی؛ مشکلات رفتاری؛ کودکان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 724 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,816,251 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,304,475 |