تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,506,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,279 |
نوعشناسی رفتارهای انحرافی در دبیران تربیتبدنی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 23، اردیبهشت 1397، صفحه 157-178 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.4440.1467 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین قربانی1؛ احسان محمدی ترکمانی* 2؛ لیلی موسوی3 | ||
1استادیار مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی | ||
2دکتری مدیریت ورزشی، پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی رفتارهای انحرافی دبیران تربیتبدنی، با روش آمیخته بود. دادههای کیفی از مصاحبة عمیق با 17 نفر خبره جمعآوری شده و با فن تحلیل محتوای جهتدار تجزیهوتحلیل شدند. تعداد 38 کد تولیدشده در 17 خانواده، 12 خانوادة بزرگ و چهار بعد براساس نوعشناسی رفتارهای انحرافی رابینسون و بننت (1995) طبقهبندی شدند. چهار بعد شامل انحراف از تعهد حرفهای، انحراف دارایی، انحراف شخصی و انحراف سیاسی بودند. در مرحلة کمی، 97 معلم تربیتبدنی پرسشنامة پژوهشگرساخته را بهصورت آنلاین تکمیل کردند. نتایج آزمون تی یکنمونهای در سطح خانوادة بزرگ نشان داد که نُه مورد از 12 تم، میانگین بیشتر از سه دارند و تنها سه تم میانگین کمتر از سه دارند. همچنین، وضعیت دو بعد انحراف از تعهد حرفهای و انحراف دارایی درحد متوسط است و انحراف شخصی و سیاسی بالاتر از متوسط هستند. یافتههای پژوهش میتواند در اقدامات اصلاحی با رفتارهای انحرافی معلمان تربیتبدنی کاربرد داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
انحراف شخصی؛ انحراف کاری؛ سوءرفتار؛ معلم تربیتبدنی | ||
مراجع | ||
1. Association of Certified Fraud Examiners (ACFE). (2016). Report to the nations on occupational fraud and abuse: 2016 global fraud study. Available at: https://www.acfe.com/rttn2016/docs/2016-report-to-the-nations.pdf [Access Date 14 May 2017]. 2. Appelbaum, S. H., Deguire, K. J., & Lay, M. (2005). The relationship of ethical climate to deviant workplace behaviour. Corporate Governance: The International Journal of Business in Society, 5(4), 43-55. 3. Appelbaum, S. H., Iaconi, G. D., & Matousek, A. (2007). Positive and negative deviant workplace behaviors: causes, impacts, and solutions. Corporate Governance: The International Journal of Business in Society, 7(5), 586-98. 4. Broeckelman, M. A., Tacconelli, A., Guzman, J., Rios, M., Calero, B., & Latif, F. (2016). Teacher misbehavior and its effects on student interest and engagement. Communication Education, 65(2), 204-12. 5. Chen, L. L., Fah, B. C. Y., & Jin, T. C. (2016). Perceived organizational support and workplace deviance in the voluntary sector. Procedia Economics and Finance, 35, 468-75. 6. Christian, J. S., & Ellis, A. P. (2014). The crucial role of turnover intentions in transforming moral disengagement into deviant behavior at work. Journal of Business Ethics, 119(2), 193-208. 7. Colbert, A. E., Mount, M. K., Harter, J. K., Witt, L., & Barrick, M. R. (2004). Interactive effects of personality and perceptions of the work situation on workplace deviance. Journal of Applied Psychology, 89(4), 599-609. 8. Di Stefano, G., Scrima, F., & Parry, E. (2017). The effect of organizational culture on deviant behaviors in the workplace. The International Journal of Human Resource Management, 29, 1-22. 9. Galperin, B. L., & Burke, R. J. (2006). Uncovering the relationship between workaholism and workplace destructive and constructive deviance: An exploratory study. The International Journal of Human Resource Management, 17(2), 331-47. 10. Goldman, A., Van Fleet, D. D., & Griffin, R. W. (2006). Dysfunctional organization culture: The role of leadership in motivating dysfunctional work behaviors. Journal of Managerial Psychology, 21(8), 698-708. 11. Henle, C. A. (2005). Predicting workplace deviance from the interaction between organizational justice and personality. Journal of Managerial Issues, 17(2), 247-63. 12. Iman, M. T., & Noshadi, M. R. (2011). Qualitative content analysis. Pazhuhesh, 3(2), 15-44. (In Persian) 13. Lim, V. K. (2002). The IT way of loafing on the job: cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23(5), 675-94. 14. Litzky, B. E., Eddleston, K. A., & Kidder, D. L. (2006). The good, the bad, and the misguided: How managers inadvertently encourage deviant behaviors. The Academy of Management Perspectives, 20(1), 91-103. 15. Nair, N., & Bhatnagar, D. (2011). Understanding workplace deviant behavior in nonprofit organizations. Nonprofit Management and Leadership, 21(3), 289-309. 16. Nasurdin, A. M., Ahmad, N. H., & Razalli, A. A. (2014). Politics, justice, stress, and deviant behaviour in organizations: An empirical analysis. International Journal of Business and Society, 15(2), 235-54. 17. Page, D. (2013). Teacher misbehaviour: An analysis of disciplinary orders by the general teaching council for England. British Educational Research Journal, 39(3), 545-64. 18. Piskin, M., Atik, G., Çinkir, S., Ögülmüs, S., & Babadogan, C. (2014). The development and validation of the teacher violence scale. Eurasian Journal of Educational Research, 56, 69-88. 19. Rahimnia, F., & Khorasani Toroghi, H. (2017). The Relationship between psychological ownership and deviant behavior of physical education teachers. Journal of Sport Management, 8(5), 695-707. (In Persian) 20. Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (1995). A typology of deviant workplace behaviors: A multidimensional scaling study. Academy of Management Journal, 38(2), 555-72. 21. Sabokroo, M., & Dehgan, H. (2016). Typology of Deviant Behaviors in the Organization. Paper presented at the 3rd International Conference on Modern Research in Management, Economics and Humanities, Batumi, Georgia. 22. Sarwar, M., Alam, M., & Anwar, M. N. (2010). Location and gender differences in deviant behavior among primary school teachers. International Journal of Business and Management, 5(12), 97-101. 23. Silva, H. M. S., & Ranasinghe, R. (2017). The impact of job stress on deviant workplace behaviour: A study of operational level employees of comfort apparel solutions company in Sri Lanka. International Journal of Human Resource Studies, 7(1), 74-85. 24. Spreitzer, G. M., & Sonenshein, S. (2004). Toward the construct definition of positive deviance. American Behavioral Scientist, 47(6), 828-47. 25. Tasadoqi, Z., & Delroz, H. (2013). Job stress, occupational stressors factor of physical education teachers. Growth of teaching Physical Education, 13(3), 44-5. (In Persian). 26. Unal, A. (2013). Teachers' deviant workplace behaviors: Scale development. Social Behavior and Personality: An International Journal, 41(4), 635-42. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,733 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 673 |