تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,557,443 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,066 |
توصیف محیط پرورش استعداد نوجوانان بسکتبالیست نخبه و ارتباط آن با مهارتهای روانی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 23، اردیبهشت 1397، صفحه 51-66 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.1209 | ||
نویسندگان | ||
مهرشاد تیزرو1؛ رخساره بادامی* 2 | ||
1کارشناسیارشد روانشناسی ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان | ||
2دانشیار رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر توصیف محیط پرورش استعداد نوجوانان بسکتبالیست نخبه و بررسی ارتباط محیط پرورش استعداد با مهارتهای روانی بود. تعداد 29 نوجوان پسر دعوتشده به تیم ملی نوجوانان بهصورت دردسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامة محیط پرورش استعداد مارتیندال و همکاران و پرسشنامة مهارتهای روانی امست-سه جمعآوری شد و با استفاده از آزمونهای تی تکنمونه و رگرسیون تحلیل شدند. میانگین محیط پرورش استعداد و مهارتهای روانی بیشتر از حد متوسط بهدست آمد. علاوهبراین، متغیر محیط پرورش استعداد درحد بسیار ضعیفی توان تبیین متغیر مهارتهای روانی را داشت. ارتباط ضعیف محیط پرورش استعداد با مهارتهای روانی از جنبههای مختلف تبیین شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای روانی؛ محیط پرورش استعداد؛ بسکتبال | ||
مراجع | ||
1. Aufenanger, S. J. (2005). Relationships between mental skills and competitive anxiety interpretation in open skill and close skill athletes. (Unpublished doctoral dissertation). Miami University, Cincinnati. 2. Baker, J., & Horton, S. (2004). A review of primary and secondary influences on sport expertise. High Ability Studies, 15(2), 211-28. 3. Bar-Or, O. (1975). Predicting athletic performance. Physician and Sportsmedicine, 3(2), 81-5. 4. Bloom, B. S., & Sosniak, L. A. (1985). Developing talent in young people. New York: Ballantine. 5. Carlson, R. (2011). Talent detection and competitive progress in biathlon-a national example. Polish Journal of Sport and Tourism, 18(4), 290-5. 6. Christensen, M. K., & Sørensen, J. K. (2009). Sport or school? Dreams and dilemmas for talented young Danish football players. European Physical Education Review, 15(1), 115-33. 7. Côté, J. (1999). The influence of the family in the development of talent in sport. The Sport Psychologist, 13(4), 395-417. 8. Davids, K., & Baker, J. (2007). Genes, environment and sport performance. Sports Medicine, 37(11), 961-980. 9. Durand-Bush, N., Salmela, J. H., & Green-Demers, I. (2001). The ottawa mental skills assessment tool (OMSAT-3*). The Sport Psychologist, 15(2), 1-9. 10. Fraser-Thomas, J., Côté, J., & Deakin, J. (2008). Examining adolescent sport dropout and prolonged engagement from a developmental perspective. Journal of Applied Sport Psychology, 20(3), 318-33. 11. Geron, E. (1978). Psychological Assessment of Sport Giftedness. The International Symposium on Psychological Assessment in Sport, Netanya, Israel. 12. Gimbel, B. (1976). Possibilities and problems in sport talent detection research. Leistungssport, 6, 159-67. 13. Gould, D., Dieffenbach, K., & Moffett, A. (2002). Psychological characteristics and their development in Olympic champions. Journal of Applied Sport Psychology, 14(3), 172-204. 14. Harre, D. (1982). Trainingslebre. Berlin: Sportverlg. 15. Havlicek, I., Komadel, L., Komarik, E., & Simkova, N. (1982). Principles of the selection of youth talented in sport. The International Conference on the Selection and preparation of sport Talent, Bratislava, Czechoslovakia. 16. Holt, N. L. (2002). A comparison of the soccer talent development systems in England and Canada. European Physical Education Review, 8(3), 270-85. 17. Houlihan, B. (2000). Sporting excellence, schools and sports development: The politics of crowded policy spaces. European Physical Education Review, 6(2), 171-93. 18. Ivarsson, A., Stenling, A., Fallby, J., Johnson, U., Borg, E., & Johansson, G. (2015). The predictive ability of the talent development environment on youth elite football players' well-being: A person-centered approach. Psychology of Sport and Exercise, 16, 15-23. 19. Jones, M., & Watson, G. (1977). Psychological factors in the prediction of athletic performance. The International Symposium on Psychological Assessment in Sport, Netanya, Israel. 20. Kay, T. (2000). Sporting excellence: A family affair? European Physical Education Review, 6(2), 151-69. 21. Kellmann, M. (2002). Enhancing Recovery: Preventing underperformance in athletes. Champaign: Human Kinetics. 22. Khodadadi, E., Movahedi, A., & Salehi, H. Goal setting: A motivational factor to facilitate learning of Volleyball serve in novices. Development & Motor Learning, 3(8), 119-35. 23. Li, C., Wang, C. K. J., Pyun, D. Y., & Martindale, R. (2015). Further development of the talent development environment questionnaire for sport. Journal of sports sciences, 33(17), 1831-43. 24. Macnamara, Á., & Collins, D. (2011). Development and initial validation of the psychological characteristics of developing excellence questionnaire. Journal of Sports Sciences, 29(12), 1273-86. 25. Martindale, R. J. J., & Mortimer P. (2010). Talent development environments: Key considerations for effective practice. In D. Collins, H. Richards, & A. Button (Eds.), Performance psychology: A practitioner’s guide. Oxford: Elsevier. 26. Martindale, R. J., Collins, D., & Abraham, A. (2007). Effective talent development: The elite coach perspective in UK sport. Journal of Applied Sport Psychology, 19(2), 187-206. 27. Martindale, R. J., Collins, D., Wang, J. C., McNeill, M., Lee, K. S., Sproule, J., & Westbury, T. (2010). Development of the talent development environment questionnaire for sport. Journal of Sports Sciences, 28(11), 1209-21. 28. Orlick, T., & Partington, J. (1988). Mental links to excellence. The Sport Psychologist, 2(2), 105-30. 29. Power, T. G., & Woolger, C. (1994). Parenting practices and age-group swimming: A correlational study. Research Quarterly for Exercise and Sport, 65(1), 59-66. 30. Rahmani, P., & Moheb, N. (2011). A comparison of child rearing method and affective climate of a family a child suffering from free floating anxiety and those without anxiety. Instruction and Evaluation, 4(13), 67-78. 31. Reilly, T., Williams, A. M., Nevill, A., & Franks, A. (2000). A multidisciplinary approach to talent identification in soccer. Journal of Sports Sciences, 18(9), 695-702. 32. Rowley, S. R., & Graham, P. J. (1999). Intensive training in youth sport: An example of unequal opportunity. Children & Society, 13(2), 119-29. 33. Vaez Mousavi, S., & Mosayyebi, F. (2007). Sport psychology. Tehran: Samt. 34. Vincze, G., Fügedi, B., Dancs, H., & Bognár, J. (2008). The effect of the 1989–1990 political transition in Hungary on the development and training of football talent. Kinesiology, 40(1), 50-60. 35. Westermark, M. (2016). Talent development in female football: What characterizes a successful environment? (Unpublished masterʼ thesis). University of Umeå, Sweden. 36. Yoselyani, G., Habibi, M., & Soleymani, S. (2012). The relationship between discipline desired behavior and family functioning, locus of control and self-esteem of students. Journal of School Psychology, 1, 114-34. 37. Zeidabadi, R., Rezaie, F., & Motashareie, E. (2014). Psychometric properties and normalization of Persian version of ottawa mental skills assessment tools (OMSAT-3). Sport Psychology Review, 3(7), 63-82. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,528 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 858 |