مقایسة تأثیر استرس محدودیت حرکتی بر یادگیری و حافظة فضایی رتهای نر پیر و جوان | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 10، دوره 10، شماره 32، تابستان 1397، صفحه 165-178 اصل مقاله (1.4 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.5438.1632 | ||
| نویسندگان | ||
| رویا میرزارضی دهقی1؛ شیلا صفوی همامی* 2؛ حجت الله علایی3 | ||
| 1کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان | ||
| 2استادیار رفتارحرکتی، دانشگاه اصفهان | ||
| 3استاد فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استرس محدودیت حرکتی بر یادگیری و حافظة فضایی رتهای نر پیر و جوان بود. تعداد 24 رت نر نژاد ویستار از پژوهشکدة رویان اصفهان در دو گروه سنی سهماهه (جوان) و 12 ماهه (پیر) انتخاب شدند و براساس وزن در چهار گروه ششتایی تقسیم شدند. پس از یک هفته سازگاری با محیط لانه و تردمیل، هر گروه با توجه به برنامة خاص خود شامل، گروه استرس محدودیت حرکتی (روزی دو ساعت بهمدت هفت روز) و گروه کنترل به تمرین پرداختند. برای اندازهگیری میزان یادگیری و حافظة فضایی از آزمون مازآبی موریس استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس دوطرفه انجام شد. نتایج نشان داد که استرس محدودیت حرکتی، یادگیری رتهای پیر و جوان را تخریب میکند؛ اما بر حافظة فضایی آنها اثر معناداری برجای نمیگذارد؛ بهطوریکه یادگیری رتهای جوان دراثر استرس در مقایسه با رت های پیر کمتر تخریب میشود. نتایج حاصل از پژوهش به تأثیر منفی استرس محدودیت حرکتی بهویژه در یادگیری اشاره دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| استرس محدودیت حرکتی؛ یادگیری؛ حافظة فضایی؛ سن | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 737 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 346 |
| تعداد مقالات | 4,207 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,282,168 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,537,674 |