تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,531,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,902 |
تأثیر اطلاعات افزودة ویدئویی انتخابی و اجباری بر یادگیری حرکتی شوت جفت بسکتبال: با تأکید بر نظریة نقطه چالش | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 9، دوره 10، شماره 32، مرداد 1397، صفحه 143-166 اصل مقاله (1.68 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2018.5077.1594 | ||
نویسندگان | ||
فرزاد ملکی* 1؛ محمود شیخ2؛ رسول حمایت طلب3؛ فضل الله باقرزاده2 | ||
1گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
2دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران | ||
3استاد رفتار حرکتی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اطلاعات افزودة ویدئویی انتخابی و اجباری بر یادگیری حرکتی شوت جفت بسکتبال با تأکید بر نظریة نقطة چالشبود. تعداد 80دانشجوی پسر (۱۸تا 22سال) بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند و بعد از همگنسازی براساس نمرات پیشآزمون اول (بلوک پنجکوششی)، بهصورت تصادفی در چهار گروه 20 نفری خود-کنترل، جفتشده، آزمونگر- کنترل و کنترل قرار گرفتند. ویدئوی آموزشی از مدل ماهر که اجزای بیومکانیکی حرکت را نمایش میدهد، بهمدت شش دقیقه ارائه شد. سپس، پیشآزمون دوم (بلوک پنجکوششی)انجام شد. مرحلة اکتساب شامل 10 بلوک پنجکوششی بود. آزمون یادداری 24 ساعت بعد، طی دو بلوک 10 کوششی انجام شد. برای مقایسة تفاوت نمرات دقت و تکنیک در مرحلة اکتساب، از تحلیل واریانس مرکب با اندازهگیری تکراری (بلوک) 10 × (گروه) 4 و در مرحلة یادداری، از تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد (0.05≥ P). در مرحلة اکتساب، نتایج دقت پرتاب نشان داد که اثر اصلی بلوک معنادار است؛ اما اثر اصلی گروه و تعامل بلوک و گروه معنادار نیست. در مرحلة یادداری، امتیازات دقت پرتاب آزمودنیها در شرایط آزمایشی بهطور معناداری بیشتر از شرایط کنترلاست. طی دورة اکتساب، نتایج فرم اجرای مهارت نشان داد که اثر اصلی بلوک، گروه و تعامل بلوک و گروه معنادار است. فرم اجرای مهارت آزمودنیها در شرایط مشاهدة خود-کنترل بهطور معناداری بهتر از شرایط جفتشده و کنترلاست. همچنین، در مرحلة یادداری، فرم اجرای مهارت در شرایط مشاهدة خود-کنترل بهطور معناداری بهتر از دیگر شرایط آزمایشیاست. علاوهبراین، نتایج نشان داد که طی دورة اکتساب و یادداری، فرم اجرای مهارت آزمودنیها در شرایط مشاهدة آزمونگر-کنترل بهطور معناداری بهتر از شرایط کنترلاست. | ||
کلیدواژهها | ||
نمایش؛ مدل؛ بخشبخش؛ فرم؛ دقت | ||
مراجع | ||
1. Bandura A. Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall; 1986. 2. McCullagh P, Weiss MR. Modeling: Considerations for motor skill performance and psychological responses. In: R. N. Singer, H. A. Hausenblas, C. M. Janelle, editors. Handbook of sport psychology. New York: 2001; p. 205-38. 3. Buchanan JJ, Dean NJ. Specificity in practice benefits learning in novice models and variability in demonstration benefits observational practice. Psychol Res. 2010; 74(3):313-26. 4. Rohbanfard H, Proteau L. Learning through observation: A combination of expert and novice models favors learning. Exp Brain Res. 2011; 215(3-4):183-97. 5. Sheffield FD. Theoretical considerations in the learning of complex sequential tasks from demonstrations and practice. In: Lumsdaine AA, editor. Student response in programmed instruction. Washington: National Research Council; 1961. p. 13-32. 6. Vogt S, Thomaschke R. From visuo-motor interactions to imitation learning: Behavioural and brain imaging studies. J Sports Sci. 2007 Mar; 25 (5):497-517. 7. Feltz D L, Landers D M, Raeder U. Enhancing self‐efficacy in high avoidance motor tasks: A comparison of modeling techniques. J Sport Psychol. 1979; 1: 112‐22. 8. Maleki F, Shafinia P, Zarghami, M, Neisi A. The comparison of different types of observational training on motor learning of ggymnastic handstand. J HUM KINET: 2010;26:13‐9. 9. Maslovat D, Hodges N J, Krigolson O E, Handy T C. (2010). Observational practice benefits are limited to perceptual improvements in the acquisition of a novel coordination skill. Exp Brain Res. 2010;204(1):119-30. 10. Hayes S J, Ashford D, Bennett S J. Goal-directed imitation: the means to an end. Acta Psychologica. 2008;127(2):407-15. 11. Maleki F, Shafinia P, Zarghami, M, Kousari S. The comparison of three different educational methods through observation on acquisition and retention of motor skill. Motor behavior and sports psychology. 2010;7:31‐44. (In Persian). 12. Holmes P, Calmels C. A neuroscientific review of imagery and observation use in sport. J Mot Behav. 2008;40(5):433-45. 13. Shea C H, Wright, D L, Wulf G, Whitacre C. Physical and observational practices afford unique learning opportunities. J Mot Behav. 2000;32(1):27-36. 14. Lago-Rodríguez A, Cheeran B, Koch G, Hortobágyi T, Fernandezdel-Olmo M. The role of mirror neurons in observational motor learning: An integrative review. Eur. J. Hum. Mov. 2014;32:82-103. 15. Maleki F, Shafinia P, Zarghami, M, Ostovan Z. The influence various types of observation based teaching on cognitive learning handstand skill. Research on sports management and motor behavior. 2012;16(8):89‐106. (In Persian). 16. Fagundes J, Chen DD, Laguna P. Self-control and frequency of model presentation: Effects on learning a ballet passé relevé Hum Mov Sci. 2013;32(4): 847-56. 17. Abdoli B, Farsi A, Shoja O. The effect of self-controlled observational practice and model’s skill level on badminton long serve. Motor behavior. 2015;20:35-48. 18. Daniel H B. Examining the learning effects of segmented model demonstrations on the motor & cognitive learning of the basketball jump shot [thesis]. [Catharines, Ontario]: Brock University St; 2014. 19. Wulf G, Raupach M, Pfeiffer F. Self-controlled observational practice enhances learning. RES Q EXERCISE SPORT.2005;76(1):107-11. 20. Bund A, Wiemeyer J. Self-controlled learning of a complex motor skill: Effects of the learners' preferences on performance and self-efficacy. J Hum Mov Stud. 2004;47(3):215-36. 21. Friedrich HF, Mandl H. Analyse und Förderung selbstgesteuerten lernens [Analysis and support of self-regulated learning]. In: Weinert FE, Mandl H, editors. Psychologie der Erwachsenenbildung. Enzyklopädie der Psychologie, Serie. I, Bd. Göttingen: Hogrefe; 1977. p. 237-95. 22. Janelle CM, Barba DA, Frehlich SG, Tennant LK, Cauraugh JH. Maximizing performance feedback effectiveness through videotape replay and a self-controlled learning environment RES Q EXERCISE SPORT. 1977;68(4):269-79. 23. Wulf G, Toole T. Physical assistance devices in complex motor skill learning: Benefits of a self-controlled practice schedule. RES Q EXERCISE SPORT. 1999;70(3):265-72. 24. Wulf G. Self-controlled practice enhances motor learning: implications for physiotherapy. Physiotherapy. 2007;93(2):96-101. 25. Su YL, Reeve J. A meta-analysis of the effectiveness of intervention programs designed to support autonomy. Educ Psychol Rev. 2011;23(1):159-88. 26. Guadagnoli MA, Bertram CP. Optimizing practice for performance under pressure. IJGS. 2014;3(2):119-27. 27. Guadagnoli MA, Lee TD. Challenge point: A framework for conceptualizing the effects of various practice conditions in motor learning. J Mot Behav. 2004;36(2):212-24. 28. Andrieux M, Danna J, Thon B. Self-control of task difficulty during training enhances motor learning of a complex coincidence-anticipation task. Res Q Exercise Sport. 2012;83(1):27-35. 29. Breslin G, Hodges NJ, Williams MA. Effect of information load and time on observational learning. Res Q Exercise Sport. 2009;80(3):480-90. 30. Savelsbergh GJP, Van der Kamp J. Information in learning to co-ordinate and control movements: Is there a need for specificity of practice? Int J Sport Psychol. 2000;31(4):467-84. 31. Knudson D. Biomechanics of the basketball jump shot—six key teaching points. JOPERD. 1993;64(2):67-73. 32. Chiviacowsky S, Wulf G, de Medeiros FL, Kaefer A, Tani G. Learning benefits of self-controlled knowledge of results in 10-year-old children. Res Q Exercise Sport. 2008;79(3):405-10. 33. Post PG, Fairbrother JT, Barros JA. Self-controlled amount of practice benefits learning of a motor skill. Res Q Exercise Sport. 2011;82(3): 474-81. 34. Wu WF, Magill RA. Allowing learners to choose: Self-controlled practice schedules for learning multiple movement patterns. Res Q Exercise Sport. 2011;82(3):449-57. 35. Patterson JT, Lee TD. Self-regulated frequency of augmented information in skill learning. Can J Exp Psychol. 2010;64(1):33-40. 36. Hansen S, Pfeiffer J, Patterson J T. Self-control of feedback during motor learning: Accounting for the absolute amount of feedback using a yoked group with self-control over feedback. J Mot Behav. 2011;43(2):113-9. 37. Pintrich PR. The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. Int J Educ Res. 1991;31(6):459-70. 38. Zimmerman B J. Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educ psychol. 1990;25(1):3-17. 39. Magill RA. Motor learning and control: Concepts and applications. New York: McGraw-Hill; 2011. 40. Schmidt RA, Lee TD. Motor control and learning: A behavioral emphasis. 4th ed. Champaign, IL; Human Kinetics Europe Ltd; 2005. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,217 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 536 |